Zajęcie umuzykalniające w grupie dzieci 5 letnich
autor: mgr Dorota Malinowska
Temat kompleksowy: Zimo baw się z nami.
Temat zajęcia: Zima bawi się z nami – zabawy muzyczno-ruchowe , naśladowcze, ćwiczenia artykulacyjne na podstawie piosenek o tematyce zimowej.
Cele ogólne:
- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień muzycznych dzieci
- kształtowanie poczucia rytmu , słuchu i wrażliwości muzycznej dzieci
- wyrabianie umiejętności aktywnego słuchania muzyki
- rozwijanie koordynacji ruchowej i orientacji w przestrzeni
- ćwiczenie percepcji i koncentracji uwagi
- kształtowanie postawy twórczej w sytuacjach zabawowo- zadaniowych
Cele operacyjne:
Dziecko – współdziała z partnerem podczas zabaw muzyczno-ruchowych
- tworzy improwizacje muzyczno- ruchowe
- reaguje na zmiany w muzyce , odzwierciedla charakter i nastrój utworu
- gra na instrumentach perkusyjnych
- reaguje na sygnały słowne i dźwiękowe
Metody i formy pracy:
-czynne, zadaniowe, aktywizujące
- ruch przy muzyce, improwizacje muzyczno-ruchowe, śpiew, gra na instrumentach
Pomoce dydaktyczne:
Płyty CD- Już w szkole cz 1 , Kuferek pięciolatka, piosenki Buli, Zima zima, Dzwonki sań, utwór z muzyki klasycznej Walc łyżwiarzy, instrumenty perkusyjne – janczary, grzechotki , kubeczki po jogurtach z gumką, prześcieradła, wiersz i. Suchorzewskiej Zimowa piosenka
Białe kartki , paski kolorowej bibuły, obrazki tematyczne.
Przebieg zajęć.
Dz. stoją parami poruszają się rytmicznie przy muzyce, gestykulują i śpiewają
Idzie zima idzie już , idzie tęgi , tęgi mróz
Śnieżek sypie wokół nas , zatańcz ze mną chociaż raz
Raz i dwa i trzy (klaskanie) przymarzamy My
( dotykają się określonymi częściami ciała i tańczą)
Bawimy się dzisiaj z Panią Zimą z wierszem muzyką i zimową piosenką
- tworzenie rytmu przy pomocy kartki papieru przez stukanie palcem w kartkę, szuranie ręką po kartce, falowanie kartką , stukanie w kartkę dwoma palcami.
Lubię śnieżek , lubię śnieg
Chociaż w oczy prószy. Stukanie palcem
Lubię mrozek, lubię mróz,
Chociaż marzną uszy. Szuranie po kartce dłonią
Lubię wicher , lubię wiatr,
Chociaż mnie przewiewa. Falowanie kartką trzymaną oburącz
Lubię zimę, idę w świat
I wesoło śpiewam. Stukanie dwoma palcami
* Nauczyciel wypowiada tekst fragmentami rytmicznie podając rytm przy pomocy kartki papieru , dzieci powtarzają wiersz w sposób podany przez n-la a potem próbują samodzielnie rytmicznie powtórzyć fragment.
- dz. dobierają się parami zakładają janczary na nogi i jadą sankami, poruszają się rytmicznie.
a) N-el opowiada o zimie, a dzieci kreślą w powietrzu odpowiednie kształty i dopowiadają brakujące słowa lub sylaby.
Był ładny zimowy dzień. Słońce świeciło mocno (rysują słońce) i odbijało swe promienie na śniegu, który pięknie lśnił.
Nieliczne chmury (rysują kształt ) leniwie płynęły poniebie.
Nagle zerwał się wiatr (naśladują odgłos wiatru) , chmury zasłoniły słońce (pokazują gestem) i zaczął padać śnieg (naśladują padający śnieg)
A rano na podwórku pojawił się wielki , biały bałwan (rysują kształt)
Miał na głowie stary garnek , szalik i miotełkę w ręku.
Dzieci poszły na sanki będą jeździć z górki.
Wesoło jest na tym podwórku.
b) n-el opowiada i układa obrazki , dzieci dopowiadają słowa , potem samodzielnie tworzą swoje opowiadanie (można zmieniać kolejność obrazków)
- Dzieci podają całe słowo po usłyszeniu go bez pierwszej głoski na przykład:
*nieg- śnieg , *mura- chmura, *anki- sanki, *arty- narty, *órka- górka, *ałwan- bałwan
7. Piosenka BULI
- rozpoznanie melodii piosenki granej na dzwonkach (lub na kubeczku)
- śpiewanie piosenki zbiorowo (akompaniament do piosenki)
- ćwiczenia emisyjne z wykorzystaniem piosenki- dzieci śpiewają na sylabach lub głoskach
8. Słuchanie muzyki klasycznej- utwór E. Wanteufel Walc Łyżwiarzy
( CD Już w szkole cz1/59)
- rozmowa nt jazdy na łyżwach- gdzie można jeździć, jak się poruszamy. Podanie dzieciom ciekawostek nt jazdy figurowej na lodzie ( nowe słowa – piruet , tulup aksel,
- zaimprowizowanie lodowiska – prześcieradłami, dzieci dostają wstążki z bibuły po 2 szt.
- poruszają się swobodnie , rytmicznie, dookoła lodowiska w jednym kierunku na koniec ze wstążek układają na lodowisku ślady łyżwiarza którego naśladowały lub rysują na prześcieradle kolorową kredą.
1. Na dworze zawierucha, na dworze pada śnieg.
Wiatr mroźny mocno dmucha, lecz nie przestraszy mnie.
Ulepię dziś bałwana, bo śniegu jest już dość.
Z węgielków zrobię oczy, z marchewki zrobię nos.
Ref. Buli, Buli – tak nazywają wszyscy mnie.
Buli, buli – zatańczyć z wami chcę.
2. Bałwanek to wesoły, uśmiecha pięknie się.
Zaprasza do poleczki, gdyż bardzo tańczyć chce.
Zapuka dziś do okien, zapuka dziś do drzwi
i wszystkim się przedstawi: „Nazywam się Buli”
Ref. Buli. Buli – tak nazywają wszyscy mnie.
Buli, Buli – zatańczyć z wami chcę.
Przedszkole Miejskie w Olsztynku
przedszkoleolsztynek.pl