Międzynarodowy Projekt Edukacyjny
"Piękna Nasza Polska Cała"
W roku szkolnym 2022/2023 nasze przedszkole wzięło udział w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym „Piękna Nasza Polska Cała”. Do realizacji projektu przystąpiły wszystkie grupy przedszkolne. Głównym celem projektu było kształtowanie postaw patriotycznych dzieci i młodzieży, szacunku do własnego państwa oraz poczucia tożsamości narodowej, uwrażliwienie na historię, folklor i tradycje Polski, dostrzeganie wartości dorobku polskiej nauki i kultury, uwrażliwienie na piękno języka polskiego, zachęcanie do posługiwania się poprawną polszczyzną, budzenie poczucia empatii wobec innych ludzi, kształtowanie umiejętności dostrzegania potrzeb innych i niesienia pomocy.
Zrealizowaliśmy 20 zadań spośród VII bloków tematycznych :
Blok tematyczny I „Żeby Polska była Polską”
Podczas obchodów Narodowego Święta Niepodległości dzieci uczyły się i zaśpiewały Hymn Polski - Mazurek Dąbrowskiego. Wzięliśmy udział w Narodowym śpiewaniu Hymnu 9 listopada o godzinie 11:11. Dnia 28.04.2023 r. odbyła się uroczystość z okazji Święta Konstytucji 3 Maja, na którym dzieci z przedszkolnego zespołu „Pofajdoczki” zatańczyły Poloneza. Wszystkie grupy aktywnie włączyły się w przygotowanie programu artystycznego specjalnie na tę okazję. Zorganizowaliśmy gminny konkurs plastyczny „104 Rocznica Odzyskania Niepodległości”. Dnia 22 września grupa V wybrała się do Domu Gazety Olsztyńskiej na warsztaty pt. „Strój Warmiński”. Nasze przedszkole prowadzi zespół ludowy Pofajdoczki i prezentuje stroje ludowe podczas różnych uroczystości przedszkolnych i lokalnych. Podczas uroczystości Narodowego Święta Niepodległości odbył się pokaz mody patriotycznej.
Blok tematyczny II „Szlakiem historii”
Wzięliśmy udział w gminnym turnieju wiedzy pt. „Kocham Cię Polsko” organizowanym przez Zespół Szkolno – Przedszkolny w Waplewie. Zorganizowaliśmy wiele wycieczek podczas których dzieci poznawały najbliższą okolicę, m. in. Muzeum Bitwy pod Grunwaldem, Wioski Garncarskiej w Nidzicy, Hutę Szkła w Olsztynku, Wieżę Ciśnień w Olsztynku, Muzeum Budownictwa Ludowego w Olsztynku i wiele innych. Przedszkolaki poznawały ważniejsze miasta Polski i legendy z nimi związane zapoznaliśmy się z miastami takimi jak: Warszawa, Gdańsk, Toruń oraz Kraków. Zorganizowano przedszkolny konkursu recytatorski „Wesołe wierszyki”. Uczestnikami konkursu były dzieci w wieku 3-6 lat, które przygotowały swoje recytacje wierszy znanych polskich poetów.
Blok tematyczny III „A nade wszystko szanuj mowę twą ojczystą”
Zorganizowano uroczystość z okazji Dnia Języka Ojczystego na której gościliśmy Burmistrza Olsztynka oraz Bibliotekarkę z Miejskiej Biblioteki Publicznej w Olsztynku. Podczas spotkania nasi goście czytali dzieciom wiersze polskich poetów. 29 września obchodziliśmy Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania. Z tej okazji w naszym przedszkolu nauczycielki czytały dzieciom wiersze polskich autorów. Dzieci wysłuchały wiersza „Kaczka Dziwaczka”, „Grzyby”, „Żuk” oraz bajki wierszowanej „Czerwony Kapturek Niespodzianką dla wszystkich było również przedstawienie pt. „Złotowłosa i trzy niedźwiadki”. Zorganizowano przedszkolny konkurs czytelniczo – plastyczny „Legendy Naszego Regionu”. W dniu 6.10.2022r. grupa V odwiedziła Muzeum Przyrody w Olsztynie. Celem wycieczki było zwiedzenie muzeum oraz rozwijanie zainteresowań przyrodniczych dotyczących ptaków występujących na Warmii i Mazurach. 8 listopada 2022r. w pięknej, patriotycznej scenerii, przy filiżance kawy i ciastach, odbył się Wieczorek Poezji Patriotycznej dla dzieci pod hasłem „Polska moim domem”, zorganizowany w ramach obchodów 104 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.
Blok tematyczny IV „Śpiewem i tańcem chwalę Cię, Polsko!”
Zorganizowaliśmy Przegląd Pieśni Patriotycznych, na którym dzieci śpiewały piosenki o Polsce oraz pieśni żołnierskie. Zaśpiewały także piosenkę projektową"Piękna Nasza Polska Cała". Zespół Pofajdoczki wystąpił podczas Ogólnopolskiego turnieju Tańca sportowego Focus 2023 o Puchar Burmistrza Olsztynka prezentując taniec „Polka warszawska”.
Blok tematyczny V "Być dobrym jak chleb"
Podczas zajęć zapoznawaliśmy dzieci z etapami przygotowania chleba. W grupach dzieci samodzielnie przygotowały sobie kanapki. Gościliśmy w naszym przedszkolu seniorów z Dziennego domu SENIOR+ działającego przy Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Olsztynku. Dzieci zaprezentowały wiersze, piosenki i tańce. Złożyły życzenia, zaśpiewały „Sto lat” i wręczyły upominki. Poczęstowaliśmy naszych gości słodkościami i pyszną herbatką.
Blok tematyczny VI „Jest takie miejsce, jest taki kraj”
Dzieci wspólnie z rodzicami zrobiły kartki wielkanocne, aktywnie włączając się w akcję „Kartka Dla Rodaka”. Odbył się również przedszkolny konkurs fotograficzny, którego celem było poszerzenie wiedzy na temat miast, zabytków oraz ciekawych miejsc. Poznawaliśmy wyjątkowe osobistości organizując uroczystości i spotkania tj., Dzień Żołnierzy Wyklętych, Dzień Chrztu Polski, XXII Dzień Papieski, wernisaż twórczości rodzinnej pt. ”Żywe obrazy”, spotkania z rodzicami w ramach doradztwa zawodowego.
Blok tematyczny VII "Zielona Niepodległa"
30 września 6-latki z gr. VIII i IX wzięły udział w akcji #sadziMY. Dnia 4 października 2022 r. przedszkolaki wzięły udziału w akcji „Sprzątamy dla Polski. 21 kwietnia przedszkolaki ze wszystkich grup uczestniczyły we wspólnej lekcji na temat poszanowania środowiska z okazji Dnia Ziemi. Wzięliśmy udział w gminnym konkursie plastycznym pt. „Co nam dają drzewa?” organizowanym przez Nadleśnictwo Olsztynek. W każdej grupie dzieci wspólnie z rodzicami i paniami tworzyły „Zielone Kąciki Przyrody”.
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny
"Kreatywny Przedszkolak - Kreatywne Dziecko"
W roku szkolnym 2022/2023 nasze przedszkole wzięło udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Kreatywny Przedszkola- Kreatywne Dziecko”. Głównym jego celem było kreatywne i twórcze działanie nauczycieli z przedszkolakami oraz uruchamianie twórczości dzieci, by potrafiły zrobić „coś z niczego”. Był on realizowany w grupie 5-6 latków.
Podczas realizacji projektu dzieci brały udział w wielu zabawach i wykonywały ciekawe zadania tj.
• „Sensoryczne drzewo”- w październiku dzieci wykonały prace plastyczne z wykorzystaniem darów jesieni i piasku.
• „Jesienny park”- w listopadzie przedszkolaki z pomocą pań wykonały makietę, która służyła dzieciom do wspólnej zabawy i służyła jako kącik jesienny w sali przedszkolnej.
• „Zimą pamiętamy o zwierzętach”- w grudniu dzieci stworzyły od podstaw karmniki dla ptaków z użyciem patyczków dentystycznych. Dzieci samodzielnie malowały i ozdabiały domki ptaków.
• „Pomponowy zawrót głowy”- w styczniu, z okazji Dnia Babci i Dziadka, dzieci wykonały laurki z użyciem kolorowych pomponów.
• „Malowanie po lodzie”- w lutym dzieci malowały po stretchu zimowe krajobrazy oraz eksperymentowały z lodem malując je farbami, barwnikami, sprawdzając stan skupienia i poznając właściwości lodu.
• „Wiosenne symetria”- w marcu dzieci kodowały oraz odkodowywały z maty do kodowania z użyciem kolorowych kubeczków, samodzielnie zakodowywały wiosenne zwierzęta tj. biedronka, pszczoła, motyl, podczas pracy przy stoliku.
• „Kwiecień dba o ziemię”- w kwietniu wspólnie założyliśmy EKOkącik w salach przedszkolnych. Brały udział w akcji „Sadzimy las”, sadziły sadzonki w ogrodzie przedszkolnym oraz ogródkach przydomowych.
• „Słoik pełen miłości”- w maju, z okazji Dni Rodziny dzieci wykonały słoik pełen miłości. Podawały przykłady, za co kochają swoich rodziców oraz za co im dziękują. Wszystkie propozycje zostały umieszczone w słoiku i szczelnie zamknięte. Podczas Dnia Mamy zostaną odczytane przez dzieci.
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny
"RAZEM PRZEZ CZTERY PORY ROKU"
W roku szkolnym 2022/2023 przedszkolaki z naszego przedszkola wzięły udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym. Głównym jego celem było promowanie treści z zakresu edukacji przyrodniczej, rozwijanie samodzielności i kreatywności dzieci. Założeniem projektu było stwarzanie możliwości poznania przez dziecko poszczególnych pór roku i ich charakterystycznych cech, budzenie zainteresowania światem przyrody i wdrożenie do wspólnej zabawy i aktywności fizycznej.
Projekt dzielił się na cztery moduły:
Moduł I Jesień
Moduł II Zima
Moduł III Wiosna
Moduł IV Lato
"SZKOŁA WIERNA DZIEDZICTWU"
W roku szkolnym 2016/2017 nasze przedszkole ubiega się uzyskanie Certyfikatu „Szkoła Wierna Dziedzictwu” przyznawanego przez Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty w Olsztynie.
Wymagania szczegółowe stawiane szkołom/placówkom ubiegającym się o Certyfikat:
1. Szkoła/placówka:
- planuje i realizuje projekt w ramach ubiegania się o Certyfikat, zawierający: założenia projektu, cele projektu, termin realizacji, adresatów, działania, przewidywane efekty realizowanego projektu,
- realizuje programy lub projekty organizowane przez inne podmioty w zakresie edukacji patriotycznej i regionalnej,
- inicjuje i prowadzi działania o różnym zasięgu terytorialnym w ramach ubiegania się o Certyfikat (np. uroczystości, konkursy, turnieje, rajdy, spotkania z ciekawymi ludźmi, zajęcia terenowe – odwiedzanie miejsc pamięci narodowej, wycieczki do muzeum, miejsc o znaczeniu historycznym i kulturalnym, itp.),
- upowszechnia ideę pamięci narodowej oraz prowadzi działalność związaną z upamiętnianiem miejsc walk i męczeństwa Narodu Polskiego, sprawuje opiekę nad tymi miejscami,
- uczestniczy w różnych formach zewnętrznych związanych z propagowaniem postaw patriotycznych,
- informuje społeczność o realizowanych zadaniach (informacje w prasie, na stronach internetowych, itp.),
- wdraża do działań jak najwięcej przedstawicieli środowiska lokalnego.
2. Działania szkoły/placówki ubiegającej się o Certyfikat powinny:
- wpływać na kształtowanie postaw patriotycznych dzieci, młodzieży i dorosłych,
- angażować społeczność szkolną i lokalną,
- mieć jak najszerszy zasięg oddziaływania,
- być widoczne i akceptowane przez społeczność lokalną,
- wynikać z potrzeb społeczności lokalnej,
- przyczyniać się do poszukiwania nowych, skutecznych rozwiązań, podnoszących atrakcyjność i efektywność pracy szkoły w obszarze kształcenia, wychowania i opieki,
- być systematycznie dokumentowane i upowszechniane.
Rozpoczęliśmy już realizację działań, o których systematycznie będziemy informować na naszej stronie internetowej, w przedszkolnej gazetce „Nowinki Przedszkolaczka” oraz w lokalnych mediach.
DLACZEGO TRZEBA CZYTAĆ DZIECIOM ?
WSZYSCY CHCEMY, ABY NASZE DZIECI WYROSŁY NA MĄDRYCH, DOBRYCH I SZCZĘŚLIWYCH LUDZI. JEST NA TO SPOSÓB – CZYTAJMY DZIECIOM !
Sukces jednostek i społeczeństw zależy od ich wiedzy. Kluczem do wiedzy wciąż jest czytanie. Wiele osób, choć umie czytać, nie czyta. Dlaczego? Ponieważ nawyk i potrzeba lektury muszą powstać w dzieciństwie.
Wspólne czytanie jest formą mądrego kontaktu z dzieckiem i doskonałą metodą wychowawczą.
Współczesny świat jest dla dzieci często trudny i nieprzyjazny. Pośpiech i stres, brak czasu dla dziecka, ignorowanie jegopotrzeb psychicznych, nadmiar mediów elektronicznych powodują, że coraz więcej dzieci ma problemy emocjonalne i coraz gorzej zna język. Dziecko, które nie rozumie języka i ma mały zasób słów nie jest w stanie samo czytać, gdyż jest to dla niego za trudne i zbyt nudne, zwłaszcza w dobie atrakcyjnej i nie wymagającej wysiłku telewizji. Język jest przy tym narzędziem myślenia, również matematycznego. W ten sposób koło się zamyka - słabo czytające dzieci coraz mniej czytają i coraz gorzej się uczą.
Naukowcy i praktycy zgodnie twierdzą, że czytanie dziecku na głos uczy je języka i myślenia, rozwija pamięć i wyobraźnię, przynosi wiedzę i wzorce dobrych zachowań, wzmacnia samoocenę. Czytanie niemowlęciu stymuluje jego umysł i buduje skojarzenie czytania z przyjemnością, czytanie na głos kilkulatkowi pozwala mu zrozumieć siebie i świat, wspólne czytanie z nastolatkiem pozwala zachować lub odbudować więź i pomaga mu w pokonaniu wielu problemów wieku dorastania. Także dzieci niepełnosprawne, dzięki głośnemu czytaniu znacznie lepiej się rozwijają. Czytanie uczy dzieci odróżniania dobra od zła i zachęca do refleksji nad konsekwencjami własnych słów i czynów. Jest to szczególnie ważne w dzisiejszym świecie, zdominowanym przez agresywne wzorce masowej kultury i pogoń za pieniądzem.
Zalety głośnego czytania:
1. Buduje mocną więź między dorosłym a dzieckiem.
2. Tworzy skojarzenie czytania z przyjemnością i poczuciem bezpieczeństwa.
3. Niezwykle stymuluje rozwój mózgu.
4. Przynosi ogromną wiedzę ogólną; rozbudowuje słownictwo.
5. Uczy myślenia, pomaga w zrozumieniu ludzi, świata i siebie.
6. Daje kontakt z bogactwem doświadczeń niemożliwych do zdobycia samemu.
7. Rozbudza zainteresowania, rozwija wyobraźnię.
8. Stymuluje rozwój emocjonalny, rozwija wrażliwość i empatię.
9. Uczy wartości moralnych, wpływa na zmianę negatywnych postaw na pozytywne.
10. Buduje samouznanie – dziecko czuje się ważne, kochane i coraz bardziej kompetentne.
11. Ułatwia samodzielne czytanie, daje podwaliny pod sukces w mówieniu i czytaniu.
12. Chroni przed uzależnieniem od telewizji.
13. Uczy nie agresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów.
14. Kształtuje nawyk czytania na całe życie.
15. Jest najlepszą inwestycją w pomyślną przyszłość dziecka.
Kluczem do wiedzy i sprawności umysłu jest czytanie, które:
· rozwija język, co stanowi podstawę do myślenia (w tym także matematycznego);
· otwiera dostęp do ludzkiej myśli i wiedzy.
Nawyk czytania i miłości do książek musi powstać w dzieciństwie:
· uczymy dzieci czytania, ale nie dbamy o to, by lubiły czytać;
· nie rozbudzamy w nich zapału do książek, nie dokładamy starań, by czytanie stało się ich przyjemnością i potrzebą;
· wielu dzieciom doświadczenia z książką kojarzą się z przymusem, przykrością, nudą i dlatego porzucają czytanie na rzecz telewizji.
Najskuteczniejszym sposobem wychowania czytelnika na całe życie jest głośne czytanie dziecku dla przyjemności!
Rodzice! Codziennie czytajcie dziecku głośno przez 20 minut
Codzienne głośne czytanie dziecku warto zacząć jak najwcześniej i nie odchodzić od tego nawet, gdy dziecko samo już dobrze czyta
Głośne czytanie jest proste, bezpłatne i dzieci je uwielbiają!
Czytanie jest dziś ważniejsze niż było kiedykolwiek w przeszłości
Codzienne głośne czytanie jest szczepionką przeciwko wielu niepożądanym wpływom i zachowaniom dla umysłu i psychiki dziecka ze strony współczesnej cywilizacji.
Nasze przedszkole już po raz kolejny przyłącza się do ogólnopolskiej akcji: ,,CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM”, która ma na celu propagowanie czytelnictwa u dzieci i ich rodziców.
Zapraszamy na spotkania z literaturą, czyli 20-minutowe czytanie dzieciom w grupach przedszkolnych odpowiednio dobranej literatury dziecięcej przez chętnych rodziców, osoby reprezentujące różne zawody lub innych gości.
Zainteresowane osoby prosimy o zgłoszenia (tj. dzień, godzina) u nauczycielek w poszczególnych grupach.
Przedszkole Miejskie w Olsztynku
przedszkoleolsztynek.pl