Zajęcia umuzykalniające dla dzieci 4 letnich

autor: mgr Dorota Malinowska

 

Temat kompleksowy: W krainie baśni

Temat zajęcia: Muzyczna bajkolandia - osłuchanie z piosenką do nauki pt Bajeczki

Cel ogólny: Umuzykalnienie dzieci

 

Cele operacyjne:

- zapamięta powtarzające się fragmenty piosenki

- dostosuje ruchy do charakteru melodii

- porusza się rytmicznie przy muzyce

- zna i nazywa instrumenty perkusyjne

- odtwarza rytm za pomocą instrumentu

 

Metody:

słowna , zadaniowa, ćwiczeń pobudzających, inspirowania działalności dziecka, metoda przykładu, samodzielnych doświadczeń

 

Formy:

zajęcia z całą grupą i z podziałem na zespoły

śpiew, ruch przy muzyce, gra na instrumentach perkusyjnych

 

Pomoce dydaktyczne:

Magnetofon, nagrania, płyta CD, kaseta, drewniane jajka, bambusowe patyki, kołatki, dzwoneczki, jingle, grzechotki, bębenek, pałeczki.

 

 

Przebieg zajęcia

 

1. Zabawa muzyczno- ruchowa „Witam Cię”

 

- dzieci dostają po dwa drewniane jajka

Dzieci poruszają się swobodnie przy muzyce i witają się  z wybranym kolegą mówiąc rytmicznie tekst „Cześć, cześć, cześć witam cię” stukając jednocześnie jajkami. Reagują na zmianę melodii.

Melodia A- chodzą swobodnie i witają się

Melodia B- poruszają się po obwodzie koła zgodnie z sugestią N-la np. marsz, bieg, podskoki, cwał bokiem, koniki .

 

2. Ćwiczenie pamięci muzycznej – zagadki słuchowe „Jaka to piosenka”

N-el nuci melodie znanych piosenek lub wystukuje rytm na bębenku, dzieci odgadują jaka to piosenka i śpiewają jej fragment.

 

3. Zapoznanie dzieci z piosenką „Bajeczki”

- wprowadzenie do tematyki piosenki

- słuchanie piosenki

- rozmowa na temat piosenki (określenie charakteru melodii, omówienie treści)

- nauka piosenki fragmentami ze słuchu – śpiewa n-el, dzieci próbują powtarzać powtarzające się fragmenty

 

4. Zabawa rytmiczna oparta na tekście piosenki (rytmizacja tekstu)

- dzieci dostają instrumenty dzwonki, grzechotki, jingle

N-el powtarza rytmicznie tekst i fragmentami gra na instrumencie np. jingle, dzieci starają się do niego dołączyć- grają na grzechotkach , dzwonkach, singlach. Powtarzamy rytmicznie tekst i ruch np. kołysanie się .

- jeśli dzieci opanują rytm próbujemy śpiewać

 

5. Zabawa „Wspólny rytm’

Dzieci wraz z N-lem grają  wspólnie (kołatki, kije bambusowe) – starają się grać równo

- chętne dzieci prowadzą zabawę

 

6. Rytmiczny marsz i gra na instrumentach

-odkładamy instrumenty

 

7. Rozmowa podsumowująca

O czym opowiadała piosenka?

(książeczki, bajeczki, rycerze, królewna, dobre wróżki, czarownica zła)

  • Kolorowanie wybranych postaci z bajek lub rysunek samodzielny

 

 

Bajeczki

 

1.  Na półkach mieszkają książeczki

W książeczkach mieszkają bajeczki

 

Opowiem o nich wam

Bo wszystkie dobrze znam        x2

 

2.  W bajeczkach znajdziecie rycerzy

Królewnę co spała na wieży

 

I dobrych wróżek sto

I czarownicę złą            x2

 

3.  A kiedy się dziecko zasłucha

To wróżki mu szepczą do ucha

 

Pokochaj bajek świat

Na wiele, wiele lat            x2