Zajęcia umuzykalniające dla dzieci 4 letnich
autor: mgr Dorota Malinowska
Temat kompleksowy: W krainie baśni
Temat zajęcia: Muzyczna bajkolandia - osłuchanie z piosenką do nauki pt Bajeczki
Cel ogólny: Umuzykalnienie dzieci
Cele operacyjne:
- zapamięta powtarzające się fragmenty piosenki
- dostosuje ruchy do charakteru melodii
- porusza się rytmicznie przy muzyce
- zna i nazywa instrumenty perkusyjne
- odtwarza rytm za pomocą instrumentu
Metody:
słowna , zadaniowa, ćwiczeń pobudzających, inspirowania działalności dziecka, metoda przykładu, samodzielnych doświadczeń
Formy:
zajęcia z całą grupą i z podziałem na zespoły
śpiew, ruch przy muzyce, gra na instrumentach perkusyjnych
Pomoce dydaktyczne:
Magnetofon, nagrania, płyta CD, kaseta, drewniane jajka, bambusowe patyki, kołatki, dzwoneczki, jingle, grzechotki, bębenek, pałeczki.
Przebieg zajęcia
1. Zabawa muzyczno- ruchowa „Witam Cię”
- dzieci dostają po dwa drewniane jajka
Dzieci poruszają się swobodnie przy muzyce i witają się z wybranym kolegą mówiąc rytmicznie tekst „Cześć, cześć, cześć witam cię” stukając jednocześnie jajkami. Reagują na zmianę melodii.
Melodia A- chodzą swobodnie i witają się
Melodia B- poruszają się po obwodzie koła zgodnie z sugestią N-la np. marsz, bieg, podskoki, cwał bokiem, koniki .
2. Ćwiczenie pamięci muzycznej – zagadki słuchowe „Jaka to piosenka”
N-el nuci melodie znanych piosenek lub wystukuje rytm na bębenku, dzieci odgadują jaka to piosenka i śpiewają jej fragment.
3. Zapoznanie dzieci z piosenką „Bajeczki”
- wprowadzenie do tematyki piosenki
- słuchanie piosenki
- rozmowa na temat piosenki (określenie charakteru melodii, omówienie treści)
- nauka piosenki fragmentami ze słuchu – śpiewa n-el, dzieci próbują powtarzać powtarzające się fragmenty
4. Zabawa rytmiczna oparta na tekście piosenki (rytmizacja tekstu)
- dzieci dostają instrumenty dzwonki, grzechotki, jingle
N-el powtarza rytmicznie tekst i fragmentami gra na instrumencie np. jingle, dzieci starają się do niego dołączyć- grają na grzechotkach , dzwonkach, singlach. Powtarzamy rytmicznie tekst i ruch np. kołysanie się .
- jeśli dzieci opanują rytm próbujemy śpiewać
5. Zabawa „Wspólny rytm’
Dzieci wraz z N-lem grają wspólnie (kołatki, kije bambusowe) – starają się grać równo
- chętne dzieci prowadzą zabawę
6. Rytmiczny marsz i gra na instrumentach
-odkładamy instrumenty
7. Rozmowa podsumowująca
O czym opowiadała piosenka?
(książeczki, bajeczki, rycerze, królewna, dobre wróżki, czarownica zła)
Bajeczki
1. Na półkach mieszkają książeczki
W książeczkach mieszkają bajeczki
Opowiem o nich wam
Bo wszystkie dobrze znam x2
2. W bajeczkach znajdziecie rycerzy
Królewnę co spała na wieży
I dobrych wróżek sto
I czarownicę złą x2
3. A kiedy się dziecko zasłucha
To wróżki mu szepczą do ucha
Pokochaj bajek świat
Na wiele, wiele lat x2
Przedszkole Miejskie w Olsztynku
przedszkoleolsztynek.pl