autor: mgr Beata Jastrzębowska
Grupa dzieci: 5-6 letnich
Temat kompleksowy: Wiosna na łące.
Temat zajęcia: Mieszkańcy łąki – zabawa tropiąca, historyjka obrazkowa, legenda, krzyżówka, zabawa ruchowa z elementem ortofonicznym, zabawy przy muzyce i z wykorzystaniem chusty animacyjnej, inscenizacja utworu, zabawa dydaktyczna, ćwiczenie z kinezjologii edukacyjnej, praca indywidualna – karty pracy.
Cel etapowy:
Cele ogólne:
Cele operacyjne:
Dziecko potrafi:
Środki wspomagające działanie:
kartoniki lub płytki ze śladami ptaków, diagram krzyżówki, list, obrazki, wyrazy, cyfry, ilustracja rodziny bocianiej, legenda wg Krzyżanowskiego, tamburyno, historyjka obrazkowa, magnetofon z nagraniami o tematyce wiosennej, utwór H. Bechlerowej „Kręć się koło”, opaski na głowę: bocian, motyl biedronka, żaba, dzik, jeleń, wilk, sylwety do układania łąki z działaniami matematycznymi, chusta animacyjna, karty pracy.
Przebieg zajęcia:
1. „Tajemnicze ślady” – zabawa tropiąca
Nauczycielka przygotowuje rano, przed zajęciami, drogę ze śladami ptaków (kartoniki lub płytki)
- kto zostawił te ślady?
- dokąd szedł nasz gość?
- o czym chciał nas powiadomić?
Na końcu drogi jest strzałka wskazująca miejsce ukrytych ptaków (obrazek rodziny bocianiej i list).
2. „Od kogo dostały dzieci list?” – rozwiązywanie krzyżówki,
Nauczycielka czyta treść listu.
Kochane starszaki.
Przybyliśmy do was, z dalekiej strony, zza siedmiu mórz, a za nami wiosna idzie tuż, tuż. Spotkamy się wkrótce na kolorowej łące. Zgadnijcie, kim jesteśmy ?
- na tablicy umieszczony jest diagram krzyżówki z ponumerowanymi rzędami, od 1-7 oraz dowolnie ułożone obrazki z cyframi. Pod tablicą rozłożona rozsypanka wyrazowa. Dziecko wybiera dowolny obrazek i określa, co przedstawia. Następnie szuka odpowiedni napis, sprawdza na obrazku cyfrę lub ilość kropek i układa go w diagramie krzyżówki w rzędzie z tą samą cyfrą
Obrazki i wyrazy: cebula, kot, klocki, tulipany, fasola, sarna, krokusy.
Rozwiązanie: BOCIANY
Nauczycielka odkrywa ilustrację przedstawiającą bociany, dzieci sprawdzają, czy dobrze rozwiązały krzyżówkę i odpowiedziały na pytanie, od kogo dostały list.
3. Słuchanie legendy o powstaniu bociana (wg Krzyżanowskiego).
Chętne dziecko samo próbuje opowiedzieć legendę wcześniej opowiedzianą przez nauczycielkę.
„Gdy płazy i gady na świecie rozmnożyły się nadmiernie (…). Bóg zebrał je do worka, zawołał człowieka, kazał mu worek zanieść nad morze i zawartość wysypać do wody. Człowiek jednak nie umiał opanować ciekawości, rozwiązał po drodze worek, by zobaczyć, (…) wówczas gady, płazy wymknęły się i rozpełzły po ziemi. Za karę Bóg zamienił niefortunnego posłańca w bociana i skazał go na łowienie wypuszczonych stworów.”
4. „Bawimy się na łące” – zabawa ruchowa z elementem ortofonicznym.
Dzieci - bociany krążą (biegają po sali) nad łąką. Na mocniejsze uderzenie w tamburyno, zatrzymują się na jednej nodze i naśladują głos bociana – kle-kle-kle…
5. „Historia bocianiej rodziny” – historyjka obrazkowa.
Nauczyciel przygotowuje zestaw 6 obrazków i układa je w różnej kolejności. Dzieci opowiadają historię rodziny bocianiej i układają obrazki wg kolejności.(załącznik nr 14)
6. „Wiosna radosna” – zabawa przy muzyce.
Improwizacja ruchowa słuchanej muzyki, kształtowanie umiejętności estetycznego poruszania się, płynności i lekkości ruchów w takt muzyki.
7. „Bociani goście” – inscenizacja utworu przez dzieci.
Zmiana postaci występujących w utworze (bocian, motyl, biedronka, żaba). Swobodne wypowiedzi o gościach, których zaprosił bocian do wspólnej zabawy – wybieranie opasek, które pasują do pory roku i do środowiska – łąki wiosną (przygotowanie opasek z postaciami z inscenizacji oraz dodatkowych - np. niedźwiedzia, lisa,…. Pod koniec inscenizacji wesoła zabawa w kółeczku przy piosence pt. „Zabawmy się wesoło”.
Bocian: Stoję sobie sam, na patyku gram.
Jak nie przyjdzie nikt do tańca
To zatańczę sam!
(wchodzi biedronka)
Biedronka: Usłyszałem twoje granie
jestem biedronka, lubię taniec.
Graj bocianie, graj!
Podskoczę w lewo raz i w prawo raz.
Ale tańczyć? Nie! Do tańca trochę mało nas.
(wchodzi motylek)
Motylek: Usłyszałem twoje granie, a motylki lubią taniec.
Graj bocianie graj.
Podskoczę, będzie nam wesoło,
Lecz do tańca nas za mało,
małe będzie koło.
(wchodzi żabka)
Żabka: Usłyszałam twoje granie,
jestem żabka, lubię taniec.
Umiem skakać, umiem biegać
zna mnie cały świat.
Graj bocianie, lecz do tańca jeszcze mało nas.
(wchodzą dzieci wszyscy tworzą koło, bocian w środku).
Wszyscy: Kręć się koło, kręć się koło szybko coraz szybciej.
Przygrywają nam do tańca bocianowe skrzypce.
Bocian: Już nie stoję sam, na patyku gram.
I zatańczę razem z wami, nie chcę tańczyć sam!
8. Burza mózgów – Co by było, gdyby na łąkę spadł zatruty deszcz? - pytanie twórcze.
Nauczycielka pyta dzieci, co jeszcze może przyczynić się, żeby zginęło życie na łące (oczekiwane odpowiedzi dzieci: zatrucia środkami chemicznymi, zaśmiecanie środowiska – występowanie sznurków, zabijanie przez ludzi).
9. „Wiosna na łące” – zabawa dydaktyczna.
Układanie dużej ilustracji łąki z wyciętych sylwet. Dz. wraz z N. z przygotowanych sylwet (z oznaczeniem cyfrowym) komponują na tablicy wiosenny obrazek. Na każdej postaci napisane jest działanie matematyczne. Prawidłowe rozwiązanie pozwoli dz. na właściwe umieszczenie postaci na łące, np.:
- bocian z działaniem 5+5 ma znaleźć się w stawie z cyfrą 10;
- żabka z działaniem 5+2 ma być w trawie oznaczonej cyfrą 7;
- motyl z działaniem 3+2 ma siedzieć na kwiatku z cyfrą 5;
- biedronka wg ilości kropek na skrzydełkach, np.: 6 ma siedzieć na kwiatku z cyfrą 6.
10. „Wesołe zabawy na łące” – zabawa z wykorzystaniem chusty animacyjnej.
Pod chustą przebiegają kolejno wywołane przez nauczycielkę grupy zwierząt:
- które mają kolor czerwony: bocian, biedronka,…,
- które fruwają: bocian, motyl, biedronka,…,
- które mają kolor zielony: żabki,…,
- które mają kropki: biedronki,…,
Dzieci pokazują siłę wiatru ruchem chusty, próbują naśladować jej dźwięki.
11. „ Aktywna ręka” – ćwiczenia rozciągające z kinezjologii edukacyjnej.
Zrównoważenie obu stron ciała – Wyciągamy rękę wyprostowaną do góry, druga ręka zgięta chwyta ją za głową, w okolicach łokcia. Ręce wyciągnięte maksymalnie w przód, łączenie dłoni i unoszenie lekko w górę. Porównanie długości rąk.
12. Praca indywidualna.
5-latki
Rysowanie po śladzie i zamalowywanie bociana, biedronki, motyla, żabki.
6-latki
Dokończenie rysowania wiosennej łąki.
Przedszkole Miejskie w Olsztynku
przedszkoleolsztynek.pl