O bocianach

autor: mgr Beata Jastrzębowska

Grupa dzieci: 5-6 letnich

Temat kompleksowy: Wiosna na łące.

Temat zajęcia: Mieszkańcy łąki – zabawa tropiąca, historyjka obrazkowa, legenda, krzyżówka, zabawa ruchowa z elementem ortofonicznym, zabawy przy muzyce i z wykorzystaniem chusty animacyjnej, inscenizacja utworu, zabawa dydaktyczna, ćwiczenie z kinezjologii edukacyjnej, praca indywidualna – karty pracy.

Cel etapowy:

  • obserwowanie przyrody wiosną na łące; dzielenie się swoimispostrzeżeniami i przeżyciami 

Cele ogólne:

  • budzenie szacunku do przyrody,
  • tworzenie miłej atmosfery podczas zabaw,
  • rozwijanie spostrzegawczości,
  • swobodne i śmiałe wypowiadanie się - poprawność wypowiedzi pod względem gramatycznym, słownikowym, logicznym zarówno w mowie powiązanej jak i rozmowie,
  • rozwijanie umiejętności czytania prostych wyrazów,
  • wdrożenie dzieci do estetycznego poruszania się w takt muzyki,
  • utrwalenie poznanych cyfr, liter,
  • doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania za pomocą liczmanów,
  • estetyczne wykonywanie prac plastycznych.

Cele operacyjne:

Dziecko potrafi:

  • swobodnie wypowiadać się na temat mieszkańców łąki i ich ochrony,
  • aktywnie uczestniczyć w zabawie tropiącej i inscenizacji,
  • opowiedzieć legendę i historyjkę obrazkową i ułożyć ją wg kolejności,
  • prawidłowo ułożyć łąkę z sylwet wg określonego schematu,
  • wykonywać ćwiczenie z kinezjologii edukacyjnej,
  • elastycznie poruszać się w takt muzyki,
  • układać wyrazy w diagramie krzyżówki; potrafi odczytać hasło krzyżówki,
  • poprawnie budować zdania i posługiwać się nimi w mowie,
  • samodzielnie wykonywać ćwiczenia w kartach pracy.

Środki wspomagające działanie:

kartoniki lub płytki ze śladami ptaków, diagram krzyżówki, list, obrazki, wyrazy, cyfry, ilustracja rodziny bocianiej, legenda wg Krzyżanowskiego, tamburyno, historyjka obrazkowa, magnetofon z nagraniami o tematyce wiosennej, utwór H. Bechlerowej „Kręć się koło”, opaski na głowę: bocian, motyl biedronka, żaba, dzik, jeleń, wilk, sylwety do układania łąki z działaniami matematycznymi, chusta animacyjna, karty pracy.

 

Przebieg zajęcia:

1. „Tajemnicze ślady” – zabawa tropiąca

Nauczycielka przygotowuje rano, przed zajęciami, drogę ze śladami ptaków (kartoniki lub płytki)

- kto zostawił te ślady?

- dokąd szedł nasz gość?

- o czym chciał nas powiadomić?

Na końcu drogi jest strzałka wskazująca miejsce ukrytych ptaków (obrazek rodziny bocianiej i list).  

2. „Od kogo dostały dzieci list?” – rozwiązywanie krzyżówki,

Nauczycielka czyta treść listu.

Kochane starszaki.

Przybyliśmy do was, z dalekiej strony, zza siedmiu mórz, a za nami wiosna idzie tuż, tuż. Spotkamy się wkrótce na kolorowej łące. Zgadnijcie, kim jesteśmy ?

- na tablicy umieszczony jest diagram krzyżówki z ponumerowanymi rzędami, od 1-7 oraz dowolnie ułożone obrazki z cyframi. Pod tablicą rozłożona rozsypanka wyrazowa. Dziecko wybiera dowolny obrazek i określa, co przedstawia. Następnie szuka odpowiedni napis, sprawdza na obrazku cyfrę lub ilość kropek i układa go w diagramie krzyżówki w rzędzie z tą samą cyfrą

Obrazki i wyrazy: cebula, kot, klocki, tulipany, fasola, sarna, krokusy.

Rozwiązanie: BOCIANY

Nauczycielka odkrywa ilustrację przedstawiającą bociany, dzieci sprawdzają, czy dobrze rozwiązały krzyżówkę i odpowiedziały na pytanie, od kogo dostały list.

 

3. Słuchanie legendy o powstaniu bociana (wg Krzyżanowskiego).

Chętne dziecko samo próbuje opowiedzieć legendę wcześniej opowiedzianą przez nauczycielkę.

„Gdy płazy i gady na świecie rozmnożyły się nadmiernie (…). Bóg zebrał je do worka, zawołał człowieka, kazał mu worek zanieść nad morze i zawartość wysypać do wody. Człowiek jednak nie umiał opanować ciekawości, rozwiązał po drodze worek, by zobaczyć, (…) wówczas gady, płazy wymknęły się i rozpełzły po ziemi. Za karę Bóg zamienił niefortunnego posłańca w bociana i skazał go na łowienie wypuszczonych stworów.”

4. „Bawimy się na łące” – zabawa ruchowa z elementem ortofonicznym.

Dzieci - bociany krążą (biegają po sali) nad łąką. Na mocniejsze uderzenie                            w tamburyno, zatrzymują się na jednej nodze i naśladują głos bociana – kle-kle-kle…

5. „Historia bocianiej rodziny” – historyjka obrazkowa.

Nauczyciel przygotowuje zestaw 6 obrazków i układa je w różnej kolejności. Dzieci opowiadają historię rodziny bocianiej i układają obrazki wg kolejności.(załącznik nr 14)

  1. Powrót z zimowiska w rodzinne strony. Zajęcie i poprawianie gniazda.
  2. Przylot pani bocianowej. Wysiadywanie jaj i oczekiwanie potomstwa.
  3. Wyklucie się młodych bocianów, karmienie piskląt i opieka nad nimi.
  4. Nauka latania młodych bocianów.
  5. Gromadzenie się bocianów w stada przed odlotem na zimowiska.
  6. Pobyt na zimowisku w Afryce.

6. „Wiosna radosna” – zabawa przy muzyce.

Improwizacja ruchowa słuchanej muzyki, kształtowanie umiejętności estetycznego poruszania się, płynności i lekkości ruchów w takt muzyki.

7. „Bociani goście” – inscenizacja utworu przez dzieci.

Zmiana postaci występujących w utworze (bocian, motyl, biedronka, żaba). Swobodne wypowiedzi o gościach, których zaprosił bocian do wspólnej zabawy – wybieranie opasek, które pasują do pory roku i do środowiska – łąki wiosną (przygotowanie opasek z postaciami z inscenizacji oraz dodatkowych - np. niedźwiedzia, lisa,…. Pod koniec inscenizacji wesoła zabawa w kółeczku przy piosence pt. „Zabawmy się wesoło”.

Bocian: Stoję sobie sam, na patyku gram.

Jak nie przyjdzie nikt do tańca

To zatańczę sam!

(wchodzi biedronka)

 

Biedronka: Usłyszałem twoje granie

jestem biedronka, lubię taniec.

Graj bocianie, graj!

Podskoczę w lewo raz i w prawo raz.

Ale tańczyć? Nie! Do tańca trochę mało nas.

(wchodzi motylek)

Motylek: Usłyszałem twoje granie, a motylki lubią taniec.

Graj bocianie graj.

Podskoczę, będzie nam wesoło,

Lecz do tańca nas za mało,

małe będzie koło.

(wchodzi żabka)

Żabka: Usłyszałam twoje granie,

jestem żabka, lubię taniec.

Umiem skakać, umiem biegać

zna mnie cały świat.

Graj bocianie, lecz do tańca jeszcze mało nas.

(wchodzą dzieci wszyscy tworzą koło, bocian w środku).

Wszyscy: Kręć się koło, kręć się koło szybko coraz szybciej.

Przygrywają nam do tańca bocianowe skrzypce.

Bocian: Już nie stoję sam, na patyku gram.

I zatańczę razem z wami, nie chcę tańczyć sam!

8. Burza mózgów – Co by było, gdyby na łąkę spadł zatruty deszcz? - pytanie twórcze.

Nauczycielka pyta dzieci, co jeszcze może przyczynić się, żeby zginęło życie na łące (oczekiwane odpowiedzi dzieci: zatrucia środkami chemicznymi, zaśmiecanie środowiska – występowanie sznurków, zabijanie przez ludzi).

9. „Wiosna na łące” – zabawa dydaktyczna.

Układanie dużej ilustracji łąki z wyciętych sylwet. Dz. wraz z N. z przygotowanych sylwet (z oznaczeniem cyfrowym) komponują na tablicy wiosenny obrazek. Na każdej postaci napisane jest działanie matematyczne. Prawidłowe rozwiązanie pozwoli dz. na właściwe umieszczenie postaci na łące, np.:

- bocian z działaniem 5+5 ma znaleźć się w stawie z cyfrą 10;

- żabka z działaniem 5+2 ma być w trawie oznaczonej cyfrą 7;

- motyl z działaniem 3+2 ma siedzieć na kwiatku z cyfrą 5;

- biedronka wg ilości kropek na skrzydełkach, np.: 6 ma siedzieć na kwiatku z cyfrą 6.

10. „Wesołe zabawy na łące” – zabawa z wykorzystaniem chusty animacyjnej.

Pod chustą przebiegają kolejno wywołane przez nauczycielkę grupy zwierząt:

- które mają kolor czerwony: bocian, biedronka,…,

- które fruwają: bocian, motyl, biedronka,…,

- które mają kolor zielony: żabki,…,

- które mają kropki: biedronki,…,

Dzieci pokazują siłę wiatru ruchem chusty, próbują naśladować jej dźwięki.

11. „ Aktywna ręka” – ćwiczenia rozciągające z kinezjologii edukacyjnej.

Zrównoważenie obu stron ciała – Wyciągamy rękę wyprostowaną do góry, druga ręka zgięta chwyta ją za głową, w okolicach łokcia. Ręce wyciągnięte maksymalnie w przód, łączenie dłoni i unoszenie lekko w górę. Porównanie długości rąk. 

12. Praca indywidualna.

5-latki

Rysowanie po śladzie i zamalowywanie bociana, biedronki, motyla, żabki.

6-latki

Dokończenie rysowania wiosennej łąki.

6 3
2 4
5 6
Kalendarz-250px Plansza_do_gry-250px


extreme fuck tubepatrolporn.net full movie ghatak
فديو جنس مصري sexbazar.org مشهدة افلام سكس
boobs sucking and pussy licking popsexy.net sexy gujarati girls
سكس علي الشاطئ pornarab.net هدير الهادي سكس
محارم مصرية meyzo.org رقص منزلى سكسى
raj web sex pimpmpegs.info anushka sharma hot scenes
hentai assjob series-hentai.net hentai lizard girl
سكس تنظيف tamardagan.com الشيخ العنتيل
xnxx teaching matureporntrends.com marathi sex clip
komik hentai manga comicsporn.org hentai teacher comics
indian village real sex partyporntrends.com nagin real
sex vedio indin shemaleporntrends.com masti gudi
telugu wap com pornjob.net feet sex
big cock xvideo dunato.mobi indian latest sex com
a family affair full episode freeteleseryetv.net la vida lena nov 4 2021