Scenariusz zajęcia "Dla każdego coś zdrowego"

autor: mgr Iwona Grzeszczak

 Grupa wiekowa: 5-6 latki

 Temat kompleksowy: Kuchenne czynności

 Temat zajęcia: Dla każdego coś zdrowego 

Podstawa programowa: Obszar 1 pkt. 1,2,3, obszar 2 pkt. 2,5, obszar 3 pkt. 1,2,3,4, obszar 4 pkt. 3, obszar 5 pkt. 1,4, obszar 10 pkt. 2,3.

Cel ogólny: Tworzenie okazji do ćwiczeń koncentracji dzieci na sobie i innych poprzez różnorodną aktywność: podejmowanie zadań, proponowanie sposobu ich rozwiązania, włączanie do wspólnych zadań.

Zachęcanie dzieci do samodzielnego dobierania przyborów do zajęć i radzenia sobie w sytuacjach trudnych.

 

Cele operacyjne:

- naśladuje czynności związane z gotowaniem,

- zgodnie współpracuje z grupą,

- rozwiązuje zagadki tematyczne,

- wypowiada się na dany temat,

- wymienia cechy, jakimi powinien wyróżniać się "szef kuchni", wybiera taką osobę wśród rówieśników,

- samodzielnie  dobiera pomoce, przybory i produkty spożywcze do wykonania potrawy,

- wyraża emocje w sposób werbalny, potrafi nad nimi zapanować,

- sprząta swoje miejsce pracy po skończonej pracy,

- degustuje przyrządzone przez siebie i innych smakołyki.

Metody: samodzielnych doświadczeń opartej na inicjatywie własnej dziecka, zadań stawianych dziecku przez nauczyciela, ćwiczeń polegających przez dziecko odpowiednich czynności, odtwarzania, słowna, działanie praktyczne.

Forma organizacji: indywidualna, zbiorowa, zespołowa.

Środki dydaktyczne: magnetofon, płyta CD, lizaki zielone i czerwone, talerzyki, kubeczki, obrusy, ceratki, deski, chustki, fartuszki, miski, woda, owoce, chleb, wędlina, ser, dżem, wykałaczki, biszkopty.

Przebieg zajęcia:

1. Powitanie, zabawa do utworu "Zupa Romana" wg.  KLANZY.

2. Zabawa "Prawda czy fałsz"- dzieci siedzą w kole na dywanie, na zadane pytanie podnoszą zgodnie z prawdą do góry zielony lub czerwony lizak np:

- zawsze powinno się myć ręce przed jedzeniem,

- owoce i warzywa nie zawierają żadnych witamin,

- wystarczy jeść jeden posiłek dziennie,

- mleko jest zdrowe,

- przed snem należy zjeść tłustego kurczaka, czekolady i frytek,

- zęby myjemy raz w roku,

- słodycze można jeść ale tylko w odpowiednich ilościach,

- gdy jemy dużo słodyczy mamy zdrowe zęby,

- należy jeść brudne owoce i warzywa.

3. Słuchanie fragmentu wiersza S. Kraszewskiego pt. "Dla każdego coś zdrowego".

Jeśli chcesz się żywić zdrowo,
jadaj zawsze kolorowo!

Jedz owoce i jarzyny,
to najlepsze witaminy!

Jedz razowce z grubym ziarnem,
zdrowe jest pieczywo czarne!

Na kanapkę, prócz wędliny,
połóż listek zieleniny!
I kapusta, i sałata,
w witaminy jest bogata!


Mleko, jogurt, ser, maślanka – 
to jest twoja wyliczanka!

Chude mięso, drób i ryba 
to najlepsze białko chyba!

Sok warzywny, owocowy, 
kolorowy jest i zdrowy!

Jedz surówki i sałatki,
będziesz za to piękny, gładki.

4. Rozmowa na temat wiersza:

- Co powinniśmy jeść, żeby być zdrowym?

- Co oznacza słowo "zdrowe jedzenie"?

- O czym należy pamiętać spożywając owoce i warzywa?

5. Zabawa "Zgaduj- zgadula"- odgadywanie nazw czynności pokazywanych przez dzieci, naśladowanie ich.

6. "Wybór szefów kuchni"- rozmowa z dziećmi nt. tego jakie cechy powinien posiadać szef kuchni. Próba wyboru przez dzieci 4 szefów kuchni, którzy posiadają najwięcej wymienionych cech. "Szefowie kuchni" dobierają sobie pomocników- współpracowników.

7. "Gotujemy sami: - działanie praktyczne.

 

Szef poszczególnego zespołu losuje potrawę, jaką dzieci będą musiały wykonać: sałatkę, kanapki, koreczki lub deser. Dzieci  myją ręce w misce z wodą i zakładają  fartuchy oraz chustki. Każdy zespół wybiera z różnych przygotowanych wcześniej produktów potrzebne do zrobienia swojej potrawy. Każdy zespół pracuje przy swoim stoliku , jeżeli zespół ma pytania szef  kuchni zgłasza problem uderzając w gong. Po przygotowaniu potraw, dzieci porządkują miejsca pracy, nakrywają szwedzki stół i stawiają swoje potrawy na przygotowanym stole. Degustacja potraw.