Scenariusz zajęcia "Dla każdego coś zdrowego"
autor: mgr Iwona Grzeszczak
Grupa wiekowa: 5-6 latki
Temat kompleksowy: Kuchenne czynności
Temat zajęcia: Dla każdego coś zdrowego
Podstawa programowa: Obszar 1 pkt. 1,2,3, obszar 2 pkt. 2,5, obszar 3 pkt. 1,2,3,4, obszar 4 pkt. 3, obszar 5 pkt. 1,4, obszar 10 pkt. 2,3.
Cel ogólny: Tworzenie okazji do ćwiczeń koncentracji dzieci na sobie i innych poprzez różnorodną aktywność: podejmowanie zadań, proponowanie sposobu ich rozwiązania, włączanie do wspólnych zadań.
Zachęcanie dzieci do samodzielnego dobierania przyborów do zajęć i radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
Cele operacyjne:
- naśladuje czynności związane z gotowaniem,
- zgodnie współpracuje z grupą,
- rozwiązuje zagadki tematyczne,
- wypowiada się na dany temat,
- wymienia cechy, jakimi powinien wyróżniać się "szef kuchni", wybiera taką osobę wśród rówieśników,
- samodzielnie dobiera pomoce, przybory i produkty spożywcze do wykonania potrawy,
- wyraża emocje w sposób werbalny, potrafi nad nimi zapanować,
- sprząta swoje miejsce pracy po skończonej pracy,
- degustuje przyrządzone przez siebie i innych smakołyki.
Metody: samodzielnych doświadczeń opartej na inicjatywie własnej dziecka, zadań stawianych dziecku przez nauczyciela, ćwiczeń polegających przez dziecko odpowiednich czynności, odtwarzania, słowna, działanie praktyczne.
Forma organizacji: indywidualna, zbiorowa, zespołowa.
Środki dydaktyczne: magnetofon, płyta CD, lizaki zielone i czerwone, talerzyki, kubeczki, obrusy, ceratki, deski, chustki, fartuszki, miski, woda, owoce, chleb, wędlina, ser, dżem, wykałaczki, biszkopty.
Przebieg zajęcia:
1. Powitanie, zabawa do utworu "Zupa Romana" wg. KLANZY.
2. Zabawa "Prawda czy fałsz"- dzieci siedzą w kole na dywanie, na zadane pytanie podnoszą zgodnie z prawdą do góry zielony lub czerwony lizak np:
- zawsze powinno się myć ręce przed jedzeniem,
- owoce i warzywa nie zawierają żadnych witamin,
- wystarczy jeść jeden posiłek dziennie,
- mleko jest zdrowe,
- przed snem należy zjeść tłustego kurczaka, czekolady i frytek,
- zęby myjemy raz w roku,
- słodycze można jeść ale tylko w odpowiednich ilościach,
- gdy jemy dużo słodyczy mamy zdrowe zęby,
- należy jeść brudne owoce i warzywa.
3. Słuchanie fragmentu wiersza S. Kraszewskiego pt. "Dla każdego coś zdrowego".
Jeśli chcesz się żywić zdrowo,
jadaj zawsze kolorowo!
Jedz owoce i jarzyny,
to najlepsze witaminy!
Jedz razowce z grubym ziarnem,
zdrowe jest pieczywo czarne!
Na kanapkę, prócz wędliny,
połóż listek zieleniny!
I kapusta, i sałata,
w witaminy jest bogata!
Mleko, jogurt, ser, maślanka –
to jest twoja wyliczanka!
Chude mięso, drób i ryba
to najlepsze białko chyba!
Sok warzywny, owocowy,
kolorowy jest i zdrowy!
Jedz surówki i sałatki,
będziesz za to piękny, gładki.
4. Rozmowa na temat wiersza:
- Co powinniśmy jeść, żeby być zdrowym?
- Co oznacza słowo "zdrowe jedzenie"?
- O czym należy pamiętać spożywając owoce i warzywa?
5. Zabawa "Zgaduj- zgadula"- odgadywanie nazw czynności pokazywanych przez dzieci, naśladowanie ich.
6. "Wybór szefów kuchni"- rozmowa z dziećmi nt. tego jakie cechy powinien posiadać szef kuchni. Próba wyboru przez dzieci 4 szefów kuchni, którzy posiadają najwięcej wymienionych cech. "Szefowie kuchni" dobierają sobie pomocników- współpracowników.
7. "Gotujemy sami: - działanie praktyczne.
Szef poszczególnego zespołu losuje potrawę, jaką dzieci będą musiały wykonać: sałatkę, kanapki, koreczki lub deser. Dzieci myją ręce w misce z wodą i zakładają fartuchy oraz chustki. Każdy zespół wybiera z różnych przygotowanych wcześniej produktów potrzebne do zrobienia swojej potrawy. Każdy zespół pracuje przy swoim stoliku , jeżeli zespół ma pytania szef kuchni zgłasza problem uderzając w gong. Po przygotowaniu potraw, dzieci porządkują miejsca pracy, nakrywają szwedzki stół i stawiają swoje potrawy na przygotowanym stole. Degustacja potraw.
Przedszkole Miejskie w Olsztynku
przedszkoleolsztynek.pl