Scenariusz zajęcia "Mali badacze - eksperymenty i doświadczenia matematyczne"

autor: mgr Hanna Płoska

 Grupa wiekowa: 4 latki

 

 

 Cele ogólne :

- rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego

-doskonalenie umiejętności wnioskowania i  przewidywania następstw

- kształtowanie umiejętności liczenia obiektów, klasyfikowania

- wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się różnymi przedmiotami

Cele operacyjne:

- rozwiązuje zagadkę

- rozpoznaje figury geometryczne (płaskie) w sytuacjach zabawowych

- klasyfikuje przedmioty pod względem kilku cech wspólnych

- liczy przedmioty z wymienianiem kolejnych liczebników głównych

- używa określeń- wysoki, niski, taki sam, porównuje wysokość naczyń względem siebie

 

Podstawa programowa :

  1. p 1,2,3    2. p 5     3. p 1,2,3,4      4. p 1,2       13. p 1,2,3

 

 Formy :

- z całą grupą

- indywidualna

- w zespole

 

 Metody wg E. Gruszczyk- Kolczyńskiej

metoda czynna

- m. zadań stawianych do wykonania

- m. samodzielnych doświadczeń

- m. ćwiczeń

metody oglądowe

-obserwacja i pokaz

metody słowne

-objaśniania i instrukcji

 

 

Przebieg zajęcia:

 

1.Zagadka:

 Służy do picia, służy do mycia.

Bez niej na Ziemi nie byłoby życia.  –WODA

 

2. Zabawa przy piosence – Marzec czarodziej

- podział dzieci na zespoły ( użycie figur geometrycznych)

- przeliczenie zespołów  – 4

- nazwanie zespołów (koło, kwadrat, trójkąt i  zespół  figur mieszanych)

 

Zabawy badawcze:

 

Jak wygląda woda

Materiały:   pojemniki z wodą, mleko, cukier, sól, cytryna

Przebieg;

- przeliczanie materiału wykorzystanego do zabawy

Praca w zespołach

- porównujemy wodę z mlekiem (woda jest przezroczystą,  jednolitą  cieczą, składająca się z malutkich    cząsteczek- drobinek)

- wsypujemy cukier, sól, wlewamy sok z cytryny (określamy smaki, zapachy)

 

Magiczny palec

Materiały;  talerz, woda, pieprz mielony, płyn do mycia naczyń

Przebieg:

- omówienie i policzenie materiału, który zostanie użyty do zabawy

Praca w zespołach

- na talerzyk wlewamy trochę wody

- następnie na powierzchnię wody wsypujemy trochę dokładnie zmielonego czarnego pieprzu

- obserwujemy ruch wody

- pozostaje nam tylko zwilżyć palec płynem do mycia naczyń

 

Wniosek:

- po przyłożeniu palca do powierzchni wody- pieprz natychmiast rozsunie się na boki zostawiając puste koło w środku

 

 

 

Tańczące skrawki papieru

Materiały:  balon lub linijka, wełniany materiał, nożyczki, kartka papieru

Przebieg:

- liczenie i nazwanie materiału użytego do zabawy

 

Praca w zespołach

- kartkę tniemy na niewielkie skrawki (nie za duże)

- pompujemy balon i pocieramy go kilka razy o wełniany materiał ( lub linijka)

- przysuwamy powoli balon do skrawków w pewnej odległości (zaczną one intensywnie podskakiwać w kierunku balonu  lub linijki w różne strony (niekiedy przylgną całą powierzchnią, inne odbijają się i spadają)

Wniosek:

- balon przez pocieranie o wełnę uzyskuje ładunek ujemny (elektryzuje się ujemnie)

- skrawki papieru nie mają określonego ładunku (większość jest naładowana dodatnio i dlatego balon  je przyciąga)

 

Jak  Kopciuszek

Materiały:  talerzyk, sól, pieprz, plastikowa łyżka

Przebieg:

Praca w zespołach

- mieszamy sól z drobno zmielonym pieprzem

- plastikową łyżkę pocieramy o wełnę i przykładamy do mieszanki

  Czarne ziarenka pieprzu „podskoczą” do łyżki i zostaną oddzielone

 

Wniosek:

- plastikowa łyżka naładowana jest elektrycznie – wskutek pocierania o wełnę

- ładunek elektryczny przyciąga ziarna pieprzu, ponieważ ziarna pieprzu są lżejsze niż ziarenka soli

 

Pienisty smok

Materiały: plastikowe butelki, miarki, lejki, ocet , płyn do mycia naczyń, soda

Przebieg:

- omówienie i respektowanie kolejności wykonywania doświadczenia

- zespoły porównują ilość płynu jaką mają w różnych naczyniach ( więcej, mniej, tyle samo)

- sprawdzają przelewając płyn do jednakowych miarek

-butelki napełniają do połowy octem i dolewają trochę płynu do mycia naczyń

- zabarwiają barwnikiem ( wsypują go do środka i ostrożnie  mieszają)

- butelkę ustawiają na środku miski

- bierzemy sodę oczyszczoną i wsypujemy na serwetkę, którą zwijamy i wrzucamy do butelki

- po chwili zacznie wydobywać się kolorowa piana

 

Wniosek:

- gdy mieszamy ocet z sodą oczyszczoną powstaje gaz zwany  dwutlenkiem węgla

- tworzy on w occie bąbelki gazu, który reaguje z płynem do mycia naczyń – powstaje dużo piany, która wydobywa się na zewnątrz butelki

 

Zakończenie : 

- Zabawa zespołów – Bańki mydlane

- Porządkowanie przez zespoły stanowisk pracy i zabawy.

                       

 

 

extreme fuck tubepatrolporn.net full movie ghatak
فديو جنس مصري sexbazar.org مشهدة افلام سكس
boobs sucking and pussy licking popsexy.net sexy gujarati girls
سكس علي الشاطئ pornarab.net هدير الهادي سكس
محارم مصرية meyzo.org رقص منزلى سكسى
raj web sex pimpmpegs.info anushka sharma hot scenes
hentai assjob series-hentai.net hentai lizard girl
سكس تنظيف tamardagan.com الشيخ العنتيل
xnxx teaching matureporntrends.com marathi sex clip
komik hentai manga comicsporn.org hentai teacher comics
indian village real sex partyporntrends.com nagin real
sex vedio indin shemaleporntrends.com masti gudi
telugu wap com pornjob.net feet sex
big cock xvideo dunato.mobi indian latest sex com
a family affair full episode freeteleseryetv.net la vida lena nov 4 2021