Scenariusz zajęcia "Mali badacze - eksperymenty i doświadczenia matematyczne"
autor: mgr Hanna Płoska
Grupa wiekowa: 4 latki
Cele ogólne :
- rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego
-doskonalenie umiejętności wnioskowania i przewidywania następstw
- kształtowanie umiejętności liczenia obiektów, klasyfikowania
- wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się różnymi przedmiotami
Cele operacyjne:
- rozwiązuje zagadkę
- rozpoznaje figury geometryczne (płaskie) w sytuacjach zabawowych
- klasyfikuje przedmioty pod względem kilku cech wspólnych
- liczy przedmioty z wymienianiem kolejnych liczebników głównych
- używa określeń- wysoki, niski, taki sam, porównuje wysokość naczyń względem siebie
Podstawa programowa :
1. p 1,2,3 2. p 5 3. p 1,2,3,4 4. p 1,2 13. p 1,2,3
Formy :
- z całą grupą
- indywidualna
- w zespole
Metody wg E. Gruszczyk- Kolczyńskiej
metoda czynna
- m. zadań stawianych do wykonania
- m. samodzielnych doświadczeń
- m. ćwiczeń
metody oglądowe
-obserwacja i pokaz
metody słowne
-objaśniania i instrukcji
Przebieg zajęcia:
1.Zagadka:
Służy do picia, służy do mycia.
Bez niej na Ziemi nie byłoby życia. –WODA
2. Zabawa przy piosence – Marzec czarodziej
- podział dzieci na zespoły ( użycie figur geometrycznych)
- przeliczenie zespołów – 4
- nazwanie zespołów (koło, kwadrat, trójkąt i zespół figur mieszanych)
Zabawy badawcze:
Jak wygląda woda
Materiały: pojemniki z wodą, mleko, cukier, sól, cytryna
Przebieg;
- przeliczanie materiału wykorzystanego do zabawy
Praca w zespołach
- porównujemy wodę z mlekiem (woda jest przezroczystą, jednolitą cieczą, składająca się z malutkich cząsteczek- drobinek)
- wsypujemy cukier, sól, wlewamy sok z cytryny (określamy smaki, zapachy)
Magiczny palec
Materiały; talerz, woda, pieprz mielony, płyn do mycia naczyń
Przebieg:
- omówienie i policzenie materiału, który zostanie użyty do zabawy
Praca w zespołach
- na talerzyk wlewamy trochę wody
- następnie na powierzchnię wody wsypujemy trochę dokładnie zmielonego czarnego pieprzu
- obserwujemy ruch wody
- pozostaje nam tylko zwilżyć palec płynem do mycia naczyń
Wniosek:
- po przyłożeniu palca do powierzchni wody- pieprz natychmiast rozsunie się na boki zostawiając puste koło w środku
Tańczące skrawki papieru
Materiały: balon lub linijka, wełniany materiał, nożyczki, kartka papieru
Przebieg:
- liczenie i nazwanie materiału użytego do zabawy
Praca w zespołach
- kartkę tniemy na niewielkie skrawki (nie za duże)
- pompujemy balon i pocieramy go kilka razy o wełniany materiał ( lub linijka)
- przysuwamy powoli balon do skrawków w pewnej odległości (zaczną one intensywnie podskakiwać w kierunku balonu lub linijki w różne strony (niekiedy przylgną całą powierzchnią, inne odbijają się i spadają)
Wniosek:
- balon przez pocieranie o wełnę uzyskuje ładunek ujemny (elektryzuje się ujemnie)
- skrawki papieru nie mają określonego ładunku (większość jest naładowana dodatnio i dlatego balon je przyciąga)
Jak Kopciuszek
Materiały: talerzyk, sól, pieprz, plastikowa łyżka
Przebieg:
Praca w zespołach
- mieszamy sól z drobno zmielonym pieprzem
- plastikową łyżkę pocieramy o wełnę i przykładamy do mieszanki
Czarne ziarenka pieprzu „podskoczą” do łyżki i zostaną oddzielone
Wniosek:
- plastikowa łyżka naładowana jest elektrycznie – wskutek pocierania o wełnę
- ładunek elektryczny przyciąga ziarna pieprzu, ponieważ ziarna pieprzu są lżejsze niż ziarenka soli
Pienisty smok
Materiały: plastikowe butelki, miarki, lejki, ocet , płyn do mycia naczyń, soda
Przebieg:
- omówienie i respektowanie kolejności wykonywania doświadczenia
- zespoły porównują ilość płynu jaką mają w różnych naczyniach ( więcej, mniej, tyle samo)
- sprawdzają przelewając płyn do jednakowych miarek
-butelki napełniają do połowy octem i dolewają trochę płynu do mycia naczyń
- zabarwiają barwnikiem ( wsypują go do środka i ostrożnie mieszają)
- butelkę ustawiają na środku miski
- bierzemy sodę oczyszczoną i wsypujemy na serwetkę, którą zwijamy i wrzucamy do butelki
- po chwili zacznie wydobywać się kolorowa piana
Wniosek:
- gdy mieszamy ocet z sodą oczyszczoną powstaje gaz zwany dwutlenkiem węgla
- tworzy on w occie bąbelki gazu, który reaguje z płynem do mycia naczyń – powstaje dużo piany, która wydobywa się na zewnątrz butelki
Zakończenie :
- Zabawa zespołów – Bańki mydlane
- Porządkowanie przez zespoły stanowisk pracy i zabawy.
Przedszkole Miejskie w Olsztynku
przedszkoleolsztynek.pl