Scenariusz zajęcia "Wiewióreczki lubią orzeszki - zabawy matematyczne"
autor: mgr Emilia Łojewska
Grupa wiekowa: 5-latki
Temat kompleksowy: Jesienna pogoda
Cel ogólny:
Ø Rozwijanie operacyjnego myślenia.
Ø Kształtowanie świadomości własnego ciała.
Ø Poruszanie się w przestrzeni.
Cele operacyjne:
Ø Wie, jak właściwie wyodrębnić przedmioty do liczenia: ustawia w rzędzie, w szeregu.
Ø Aktywnie włącza się w sytuacje zabawowe, które wymagają rachowania.
Ø Liczy przedmioty w zakresie stosownym do swoich możliwości,
Ø Zna części ciała
Ø Próbuje grać na bum bum rurkach
Ø Aktywnie włącza się w sytuacje zabawowe bliskie dziecku
Metody:
Ø wg E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska
- podająca- objaśnienie
- problemowa- zabawa dydaktyczna
- praktyczne- pokaz, działanie
- aktywizujące- aktywność ruchowa, pedagogika zabawy.
Formy:
Ø Z całą grupą
Ø Indywidualna
Ø W zespole
Środki dydaktyczne:
Orzechy, talerzyki dla każdego dziecka, koszyk, bum bum rurki, CD z muzyką
Treści z Podstawy Programowej:
1.1zgłasza potrzeby fizjologiczne, samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne.
1.5uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne.
2.4przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu.
3.4 używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia i przyjęcia konsekwencji swojego zachowania.
3.8 obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe
4.11 wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom, określa ich położenie, liczbę, kształt, wielkość, ciężar, porównuje przedmioty w swoim otoczeniu z uwagi na wybraną cechę.
4.12klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt).
4.15przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa dydaktyczna- „wiewiórka liczy orzechy”
Każde dziecko dostaje jeden talerzyk. Nauczyciel wyjaśnia sens zabawy:
- Jesteście wiewiórkami. To wasza dziupla(pokazuje talerzyk). Każda wiewiórka włoży do swojej dziupli pięć orzechów. Tu są orzechy (pokazuje). Policzcie tak aby w każdej dziupli znajdowało się pięć orzechów.
-Skończyła się jesień. Spadł śnieg i jest bardzo zimno. Wiewiórki śpią. Zamkneły oczy, skuliły się i śpią. W tym czasie nauczyciel cichutko podchodzi do wybranych dziupli i zabiera z niej po dwa orzechy.
- wiewiórki budzą się, spoglądają na orzeszki, liczą…Co wiewiórki zauważyły? Czy wszyscy mają tyle samo orzechów?
-Zrobimy tak: proszę położyć prawą dłoń- zaznaczoną, na podłodze. Orzechy przykładamy po jednym do każdego z palców, zaczynając od kciuka. Zaczynamy liczyć.
2. Zabawa z bum bum rurkami
Dzieci stają w kole. Słuchają poleceń nauczyciela i powtarzają za nauczycielem.
1,2- teraz ja- nauczyciel mówi co dzieci maja zrobić
3,4- teraz wy- dzieci powtarzają.
3. Zabawa matematyczna (dydaktyczna)- chowanie orzechów do pojemnika i pokazywanie na palcach: ile ich tam jest?
Dzieci wracają na swoje miejsca- przed swój talerzyk. Przeliczają czy liczba orzechów się nie zmieniła na talerzyku. Nauczyciel prosi dzieci:
-proszę aby każdy odłożył z talerzyka 1 orzech, policzył i pokazał na palcach ile ma na talerzyku.
-każde dziecko dokłada do talerzyka 1 orzech. Policz ile jest na talerzyku i pokarz na palcach.
4. Zabawa „Do przodu, do tyłu”
Dzieci staja w linii i wykonują polecenie nauczyciela:
- dziewczynki do przodu dwa kroki
- chłopcy do tyłu trzy kroki
5. Zabawa muzyczno- ruchowa „Siedmiokroczek”
Dzieci stoją na dywanie i wykonują polecenia do muzyki:
- do przodu 7 kroków
- do tyłu 7 kroków
- podajemy rękę albo dwie
- 7 podskoków
Przedszkole Miejskie w Olsztynku
przedszkoleolsztynek.pl