Scenariusz zajęcia "Potrafię liczyć - zabawa matematyczna"
autor: mgr Emilia Łojewska
Grupa wiekowa: 4-latki
Temat kompleksowy: Mistrz liczenia
Cel ogólny:
Ø Rozwijanie operacyjnego myślenia.
Ø Kształtowanie świadomości własnego ciała.
Ø Poruszanie się w przestrzeni.
Ø Klasyfikacja wg podanego kryterium.
Ø Utrwalenie znajomości kolorów.
Cele operacyjne:
Ø Nazywa części ciała
Ø Przelicza i posługuje się liczebnikami głównymi
Ø Klasyfikuje wg podanego kryterium
Ø Zna podstawowe kolory
Ø Uczestniczy w zabawach matematycznych, muzycznych.
Metody:
ØPodająca- objaśnienie
ØProblemowa- zabawa dydaktyczna
ØPraktyczne- pokaz, działanie
ØAktywizujące- aktywność ruchowa, pedagogika zabawy.
Formy:
ØZ całą grupą
ØIndywidualna
ØW zespole
Środki dydaktyczne:
Pacynka- skarpeta, wiersz, skarpetki dziecięce, utwór muzyczny- „Hop do góry”, podkładki, kubeczki, makaron, różne materiały do ozdabiania skarpetki.
Treści z Podstawy Programowej:
1.1zgłasza potrzeby fizjologiczne, samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne.
1.5uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne.
2.4przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu.
3.4 używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia i przyjęcia konsekwencji swojego zachowania.
3.8 obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe
4.11 wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom, określa ich położenie, liczbę, kształt, wielkość, ciężar, porównuje przedmioty w swoim otoczeniu z uwagi na wybraną cechę.
4.12klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt).
4.15przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego.
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie do zajęć- zabawa integracyjna
Każda rączka, każda rączka
Pięć paluszków ma, pięć paluszków ma,
Paluszki składamy, wszystkimi klaskamy
Razi dwa, raz i dwa.
Prawa rączka, lewa rączka
Pięć paluszków ma, pięć paluszków ma
Paluszki witamy, głośno przeliczamy……
2. „Skarpeta Sabiny”- wprowadzenie nauczyciela do tematu
Witajcie drogie dzieci!. Jak chyba już wiecie jestem „skarpetą Sabiny”. Lubię bardzo bawić się z innymi skarpetami, lecz jest ich tak dużo, że sama nie wiem, ile ich tu jest. Pomożecie mi je policzyć? Wiedziała, że mogę na was liczyć. Zapraszam do zabawy.
· Przeliczanie wiszących na sznurku skarpetek:
- cała grupa,
- dzieci chętne.
· Segregacja skarpet wg koloru:
- dzieci wskazują czyje są to skarpety,
- przeliczanie zbiorów,
- dzieci odszukują pary skarpet.
3. Zabawa matematyczna (dydaktyczna)- „Umiem liczyć!” Dzieci siedzą w kole, przed sobą mają podkładki i kubeczki z makaronem. Dzieci wykonują polecenia:
· policz ile dostałeś w kubeczku makaronów,
· włóż do każdej rączki po kilka makaronów, połóż na tacę makaron z jednej ręki, a ja powiem ile masz w drugiej ręce, porównywanie gdzie jest więcej a gdzie mniej makaronów
· włóż 2 makarony do kubeczka, dodaj jeszcze 1. Ile makaronów zostało na podkładce.
4. Zabawa ruchowa przy piosence „Taniec przyklejaniec”
Dzieci dobierają się w pary. Słuchają uważnie muzyki aby wysłuchać jaką część ciała muszą do siebie przykleić.
Przedszkole Miejskie w Olsztynku
przedszkoleolsztynek.pl