Scenariusz zajęcia "W teatrze"
autor: mgr Emilia Łojewska
Grupa wiekowa: 6-latki
Temat kompleksowy: Zabawy na jesienne wieczory
Cel ogólny:
Cele operacyjne:
Metody:
Øobjaśnianie,
Øpokaz, obserwacja,
Ømetoda praktycznego działania,
Ø poszukujące (słowne) - rozmowa, „burza mózgów”, samodzielne doświadczenia.
Formy:
Ø grupowa
Ø indywidualna
Środki dydaktyczne:
Pokaz multimedialny, muzogramy, karta pracy- kodowanie, płyta z muzyką klasyczną.
Treści z Podstawy Programowej:
1.1 zgłasza potrzeby fizjologiczne, samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne.
1.5uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne.
2.4przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu.
3.4 używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia i przyjęcia konsekwencji swojego zachowania.
3.8 obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe
4.11 wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom, określa ich położenie, liczbę, kształt, wielkość, ciężar, porównuje przedmioty w swoim otoczeniu z uwagi na wybraną cechę.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie- rozwiązywanie zagadki
Jak się nazywa taki budynek,
w którym zobaczysz scenę, kurtynę?
Krzesła tam stoją rząd za rzędem,
a ja tam bajkę oglądać będę.
(TEATR)
2. „ Magia Teatru. Co powinienem wiedzieć o teatrze?”- pokaz multimedialny
Wyjaśnienie pojęć: teatr, aktor, teatr cieni, kurtyna, scena, widz. Wyjaśnianie dzieciom niezrozumiałych słów. Nawiązanie do wspólnych wyjazdów do teatru, sposobu zachowania się w tym miejscu. Nawiązanie do doświadczeń dzieci oraz próba nazwania osób pracujących w teatrze.
3. „Jak powstaje spektakl teatralny?”- film edukacyjny
dzieci z uwagą oglądają krótki film jak powstaje spektakl teatralny.
4. „Gramy z Mozartem”- zabawa muzyczno-rytmiczna z bum bum rurkami
Każde dziecko gra na swojej bum bum rurce/ tubie diatonicznej zakodowaną piosenkę. Kolor instrumentu będzie w zakodowanej piosence.
5. „ Księżniczki i rycerze”- zabawa muzyczna rozwijająca poczucie rytmu
Dzieci do muzyki klasycznej zatańczą taniec odgrywając rolę księżniczki- dziewczynki, rycerzy- chłopcy.
6. „ Otwieramy teatr”- kodowanie
Dzieci odczytują kolejno współrzędne aby otworzyć kluczem teatr. Każde dziecko ma swoją plansze z zakodowaną drogą do kogo ma trafić klucz. Tylko jedna osoba z umieszczonych na górze potrafi otworzyć teatr. Dzieci podają rozwiązanie zadania
7. „ Zakodowana melodia”
Każde dziecko na swoim diagramie wodzimy palcem w rytm muzyki.
8. „Bajka kopciuszek”
Rozmowa na temat bajki. Dzieci siadają przed ekranem- widownia. Nauczycielka przypomina jak należy zachować się w teatrze. Chętne dzieci – aktorzy grają rolę z bajki. Nauczyciel pełni rolę narratora, a dzieci odgrywają swoje role.
9. Podsumowanie zajęć
swobodne wypowiedzi dzieci: co najbardziej im się podobał, co zaskoczyło… oraz prezentacja prac i umieszczenie ich na wystawie.
Przedszkole Miejskie w Olsztynku
przedszkoleolsztynek.pl