Scenariusz zajęcia "Ślady z przeszłości"

autor: mgr Anna Wachowska

 Grupa wiekowa: 5-latki

 Temat kompleksowy: W dawnych czasach

 

Cele ogólne:

• rozwijanie zainteresowań światem dinozaurów

• doskonalenie umiejętności matematycznych: przeliczanie, porównywanie liczebności;

Cele operacyjne, dziecko:

• liczy w dostępnym dla siebie zakresie,

• łączy grafem z liczbą elementów,

• układa z tangramu dinozaura wg własnego pomysłu,

• nazywa podstawowe figury geometryczne,

• stosuje liczby w aspekcie kardynalnym, porządkowym,

• klasyfikuje przedmioty według wielkości, koloru, itp.

• określa kierunki w przestrzeni,

Metody:

• czynne (zadań stawianych do wykonania),

• słowne (objaśnienia, polecenia, zagadka);

• oglądowe (pokaz nauczyciela)

• aktywizujące (zabawa ruchowa)

Formy:

• indywidualna

• zbiorowa

 

Treści z podstawy programowej:

I.5. uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne;

II.4. przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu;

II.8. zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji;

II.11 dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej.

III.5. ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku;

III.8. obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe;

IV.1. wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych, mimicznych, konstrukcji i modeli z tworzyw i materiału naturalnego

IV. 2. wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych, mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie, poprawnie wypowiada ciche i głośne dźwięki mowy, rozróżnia głoski na początku i końcu w wybranych prostych fonetycznie słowach;

IV.3 odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych;

IV. 5. odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe, recytuje wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki;

IV.9. czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie;

IV.11 wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom, określa ich położenie, liczbę, kształt, wielkość, ciężar, porównuje przedmioty w swoim otoczeniu z uwagi na wybraną cechę;

IV.12 klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt);

IV.14 określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów, rozróżnia stronę lewą i prawą;

IV.15 przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego;

 

Środki dydaktyczne:

zagadka, zdjęcia/obrazki dinozaurów, ślady dinozaurów wydrukowane na kolorowych kartkach, bajka matematyczna, talerzyki papierowe, „jajka”-liczmany, emblematy dinozaurów, klamerki drewniane, figury geometryczne, hula hop, kartoniki z grafemem liczb.

 

Przebieg zajęć:

1. „Co wiemy o dinozaurach?” - rozwiązanie zagadki.

Ogon, tułów, szyja, głowa...

Postać prawie jest gotowa.

Jeszcze tylko cztery nogi i wychodzi potwór srogi.

Taki duży wśród zarośli...

Pewnie byśmy za nim poszli.

Lecz to było wieki temu.

Teraz już go nie znajdziemy.

A dlaczego?

Bo wymarły.

Mam na myśli .............(dinozaury).

 

Rozmowa na temat dinozaurów. Prezentacja zdjęć.

- czym jest dinozaur? (zwierze prehistoryczne, gad)

- jakie znacie nazwy dinozaurów? (diplodok, tyranozaur, triceratops, stegozaur)

- czym żywiły się dinozaury?

- skąd się brały małe dinozaury?

 

2. „Śladami dinozaurów” - zabawa ruchowa.

Nauczycielka rozkłada na dywanie ślady dinozaurów, wydrukowane na kolorowych kartkach. Dzieci mają za zadanie poruszać się tylko po nich, w czasie zabawy można zmieniać reguły np. poruszamy się tylko po niebieskich śladach itd.

3. Ile tu jest jaj?- bajka matematyczna. Przeliczanie elementów.

Nauczycielka opowiada bajkę. Każde dziecko dostaje do zabawy talerzyk papierowy, który staje się gniazdem i jaja (zrobione z folii aluminiowej, gazet, żołędzie, korki od butelek).

Treść bajki:

Mama triceratopsa ma w swoim gnieździe 5 jaj. Włóżcie do swoich gniazd 5 jaj. 2 jajka sturlały się poza gniazdo. Ile jaj zostało w środku? Gdzie jest więcej, w gnieździe, czy poza nim?

 

Mama włożyła jajka z powrotem do gniazda. Z trzech jaj wykluły się dinozaury. Ile jaj pozostało niewyklutych? Ile zostanie, jeśli jeszcze jeden triceratops się wykluje?

 

4. „Gdzie jest dinuś”- układanie dinozaurów względem siebie.

Dzieci wybierają emblemat dinozaura. Nauczycielka mówi polecenia:

- weź dinozaura w prawą rękę,

- połóż dinozaura przed sobą,

- z tyłu,

- pomiędzy stopami,

- weź w lewą rękę,

- połóż pod kolanami, itp.

5. „Dinozaur duży i mały, zielony i niebieski” - klasyfikowanie rysunków dinozaurów w obręczach. Przeliczanie elementów, łączenie grafemu z liczbą elementów.

Dzieci:

- tworzą zbiór dinozaurów-małych, dużych,

- zbiór dinozaurów - zielonych, niebieskich

- zbiór dinozaurów – latających, lądowych

- łączą takie same dinozaury w pary

6. „Liczbowe grzbiety”- zabawa dydaktyczna.

Nauczycielka dzieli dzieci na cztery drużyny. Każdy członek grupy dostaje klamerkę z cyfrą od 1-6. Następnie rozdaje sylwety dinozaurów. Zadaniem drużyn jest przypięcie klamerek na grzbietach dinozaurów w odpowiedniej kolejności ( od 1 do 6), a następnie od końca ( od 6 do 1).

7. „Geometryczny dinozaur”– tangram.

Dzieci, we wcześniej stworzonych zespołach, układają z figur obrazki dinozaurów.

8. Podsumowanie – podziękowanie za zajęcia, wręczenie dzieciom naklejek.

 

extreme fuck tubepatrolporn.net full movie ghatak
فديو جنس مصري sexbazar.org مشهدة افلام سكس
boobs sucking and pussy licking popsexy.net sexy gujarati girls
سكس علي الشاطئ pornarab.net هدير الهادي سكس
محارم مصرية meyzo.org رقص منزلى سكسى
raj web sex pimpmpegs.info anushka sharma hot scenes
hentai assjob series-hentai.net hentai lizard girl
سكس تنظيف tamardagan.com الشيخ العنتيل
xnxx teaching matureporntrends.com marathi sex clip
komik hentai manga comicsporn.org hentai teacher comics
indian village real sex partyporntrends.com nagin real
sex vedio indin shemaleporntrends.com masti gudi
telugu wap com pornjob.net feet sex
big cock xvideo dunato.mobi indian latest sex com
a family affair full episode freeteleseryetv.net la vida lena nov 4 2021