Scenariusz zajęcia "Marcowe zabawy z liczbami"

autor: mgr Anna Wachowska

 Grupa wiekowa: 5-latki

 Temat kompleksowy: W marcu jak w garncu

 

Cele ogólne:

          rozwijanie umiejętności nazywania i rozpoznawania zjawisk atmosferycznych związanych z marcową pogodą

          doskonalenie umiejętności matematycznych: przeliczanie, porównywanie liczebności;

 

Cele operacyjne, dziecko:

          liczy w dostępnym dla siebie zakresie,

          łączy grafem z liczbą elementów,

          nazywa podstawowe figury geometryczne,

          określa kierunki w przestrzeni,

          rozpoznaje podstawowe symbole pogody

          układa podane rytmy

          stosuje liczby w aspekcie kardynalnym, porządkowym,

          wyjaśnienia sens przysłowia „W marcu jak w garncu”

 

Metody:

          czynne (zadań stawianych do wykonania),

          słowne (objaśnienia, polecenia, zagadka);

          oglądowe (pokaz nauczyciela)

          aktywizujące (zabawa ruchowa)

 

Formy:

          indywidualna

          zbiorowa

 

Treści z podstawy programowej:

I.5. uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne;

II.4. przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu;

II.8. zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją,  np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji;

II.11 dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej.

III.5. ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy  w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku;

III.8. obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe;

IV.1. wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych, mimicznych, konstrukcji i modeli z tworzyw i materiału naturalnego

IV. 2. wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych, mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie, poprawnie wypowiada ciche i głośne dźwięki mowy, rozróżnia głoski na początku i końcu w wybranych prostych fonetycznie słowach;

IV. 5. odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe, recytuje wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki;

IV.9. czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie;

IV.11 wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom, określa ich położenie, liczbę, kształt, wielkość, ciężar, porównuje przedmioty w swoim otoczeniu z uwagi na wybraną cechę;

IV.12 klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt);

IV.14 określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów, rozróżnia stronę lewą i prawą;

IV.15 przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego;

 

Środki dydaktyczne:

wiersz, zagadka, garnek, emblematy pogody, kartoniki z grafemem liczb, trójkąt, CD, figury geometryczne, klamerki drewniane,  emblematy koła z obrazkami, nakrętki, fasolki

 

Przebieg zajęć:

1. Słuchanie wiersza „Marzec”. Wyjaśnienie sensu przysłowia „W marcu jak w garncu”

 

Marzec ma ogromny garniec.

Mieszka w nim przez całe noce,

Wieje w garncu nieustannie

Syczy coś i bulgocze.

- Powiedź, Marcu,

Co masz w garncu?

- Mam składniki różnorodne:

Wiatry ciepłe, wiatry chłodne,

Chmury, słońce, śnieg i wodę- z nich przyrządzam Wam pogodę.

 

Rozmowa na temat wiersza:

Do kogo porównany był marzec w wierszu?

Jakie składniki zawierała potrawa w garncu, którą gotował marzec?

Jaką potrawę ugotował?

Jakie zmiany zachodzą w pogodzie wczesną wiosną?

 

2. ,,Wiosenny wiatr” -zabawa matematyczna. Ćwiczenia w liczeniu w zakresie 10.

 

,,Wiosenny wiatr do sali wpadł. Dmuchnął parę razy i rozsypał liczby.

Ale co tam przecież dzieci potrafią policzyć, ile jest słonek, chmurek, kropli wody i śnieżynek”.

 

- liczenie znaków pogody umieszczonych w ,,marcowym garnku”,

- odszukanie właściwej cyfry i umieszczenie jej obok symboli

- czego jest najwięcej?

–czego jest najmniej?

– czego jest po tyle samo?

 

3.  ,,Marcowa pogoda” – zabawa ruchowa

 

Dzieci otrzymują emblematy: słonka, deszczu, śniegu, chmurki.

Podczas odtwarzanej muzyki poruszają się zgodnie z jej rytmem.

Gdy muzyka milknie – dzieci odnajdują się wg symbolu i łączą się w koła.

 

- Głośne liczenie, ile dzieci jest w każdym kółku.

(Czego jest najwięcej? Najmniej? Czego jest po tyle samo?)

 

- Na przerwę w muzyce odnajdują się, spełniając jednak warunek, że w jednym kole może być po jednym elemencie: czyli słonko, deszcz, śnieg i chmurka.

 

4. ,,Marcowe dźwięki - zabawa słuchowa.

Nauczyciel gra na trójkącie dowolną ilość dźwięków. Dzieci przeliczają , a następnie układają tyle chmurek kapsle od butelek), ile dźwięków usłyszały.

 

5. „Pogodowe rytmy”- zabawa z układaniem rytmów.

Każde dziecko układa na kartce rytm zademonstrowany przez nauczyciela wykorzystując chmurki niebieskie (nakrętki od butelek) i chmurki białe (fasolki).

 

6. Zabawa ruchowa przy muzyce – dekodowanie polecenia.

– zielony trójkąt – tańczymy w parach

– niebieski prostokąt – klaśnięcie

– żółty kwadrat – zmiana partnera do zabawy

– czerwone koło – robimy koło

 

7. „Wiosenna zabawa z drewnianymi klamerkami”.

Dzieci podzielone na 4 grupy otrzymują emblematy koła, które podzielone jest na 6 lub 8 równych części. W każdej z nich znajdują się różne obrazki. Zadaniem dzieci jest przypięcie klamerki w odpowiedniej części koła.

 

8. Ewaluacja- jeżeli zajęcia podobały się dzieciom, to ustawiają się za ilustracją ze słońcem, jeśli nie- to ustawiają się za ciemną chmurą.

extreme fuck tubepatrolporn.net full movie ghatak
فديو جنس مصري sexbazar.org مشهدة افلام سكس
boobs sucking and pussy licking popsexy.net sexy gujarati girls
سكس علي الشاطئ pornarab.net هدير الهادي سكس
محارم مصرية meyzo.org رقص منزلى سكسى
raj web sex pimpmpegs.info anushka sharma hot scenes
hentai assjob series-hentai.net hentai lizard girl
سكس تنظيف tamardagan.com الشيخ العنتيل
xnxx teaching matureporntrends.com marathi sex clip
komik hentai manga comicsporn.org hentai teacher comics
indian village real sex partyporntrends.com nagin real
sex vedio indin shemaleporntrends.com masti gudi
telugu wap com pornjob.net feet sex
big cock xvideo dunato.mobi indian latest sex com
a family affair full episode freeteleseryetv.net la vida lena nov 4 2021