Scenariusz zajęcia "Marcowe zabawy z liczbami"
autor: mgr Anna Wachowska
Grupa wiekowa: 5-latki
Temat kompleksowy: W marcu jak w garncu
Cele ogólne:
• rozwijanie umiejętności nazywania i rozpoznawania zjawisk atmosferycznych związanych z marcową pogodą
• doskonalenie umiejętności matematycznych: przeliczanie, porównywanie liczebności;
Cele operacyjne, dziecko:
• liczy w dostępnym dla siebie zakresie,
• łączy grafem z liczbą elementów,
• nazywa podstawowe figury geometryczne,
• określa kierunki w przestrzeni,
• rozpoznaje podstawowe symbole pogody
• układa podane rytmy
• stosuje liczby w aspekcie kardynalnym, porządkowym,
• wyjaśnienia sens przysłowia „W marcu jak w garncu”
Metody:
• czynne (zadań stawianych do wykonania),
• słowne (objaśnienia, polecenia, zagadka);
• oglądowe (pokaz nauczyciela)
• aktywizujące (zabawa ruchowa)
Formy:
• indywidualna
• zbiorowa
Treści z podstawy programowej:
I.5. uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne;
II.4. przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu;
II.8. zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji;
II.11 dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej.
III.5. ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku;
III.8. obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe;
IV.1. wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych, mimicznych, konstrukcji i modeli z tworzyw i materiału naturalnego
IV. 2. wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych, mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie, poprawnie wypowiada ciche i głośne dźwięki mowy, rozróżnia głoski na początku i końcu w wybranych prostych fonetycznie słowach;
IV. 5. odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe, recytuje wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki;
IV.9. czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie;
IV.11 wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom, określa ich położenie, liczbę, kształt, wielkość, ciężar, porównuje przedmioty w swoim otoczeniu z uwagi na wybraną cechę;
IV.12 klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt);
IV.14 określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów, rozróżnia stronę lewą i prawą;
IV.15 przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego;
Środki dydaktyczne:
wiersz, zagadka, garnek, emblematy pogody, kartoniki z grafemem liczb, trójkąt, CD, figury geometryczne, klamerki drewniane, emblematy koła z obrazkami, nakrętki, fasolki
Przebieg zajęć:
1. Słuchanie wiersza „Marzec”. Wyjaśnienie sensu przysłowia „W marcu jak w garncu”
Marzec ma ogromny garniec.
Mieszka w nim przez całe noce,
Wieje w garncu nieustannie
Syczy coś i bulgocze.
- Powiedź, Marcu,
Co masz w garncu?
- Mam składniki różnorodne:
Wiatry ciepłe, wiatry chłodne,
Chmury, słońce, śnieg i wodę- z nich przyrządzam Wam pogodę.
Rozmowa na temat wiersza:
Do kogo porównany był marzec w wierszu?
Jakie składniki zawierała potrawa w garncu, którą gotował marzec?
Jaką potrawę ugotował?
Jakie zmiany zachodzą w pogodzie wczesną wiosną?
2. ,,Wiosenny wiatr” -zabawa matematyczna. Ćwiczenia w liczeniu w zakresie 10.
,,Wiosenny wiatr do sali wpadł. Dmuchnął parę razy i rozsypał liczby.
Ale co tam przecież dzieci potrafią policzyć, ile jest słonek, chmurek, kropli wody i śnieżynek”.
- liczenie znaków pogody umieszczonych w ,,marcowym garnku”,
- odszukanie właściwej cyfry i umieszczenie jej obok symboli
- czego jest najwięcej?
–czego jest najmniej?
– czego jest po tyle samo?
3. ,,Marcowa pogoda” – zabawa ruchowa
Dzieci otrzymują emblematy: słonka, deszczu, śniegu, chmurki.
Podczas odtwarzanej muzyki poruszają się zgodnie z jej rytmem.
Gdy muzyka milknie – dzieci odnajdują się wg symbolu i łączą się w koła.
- Głośne liczenie, ile dzieci jest w każdym kółku.
(Czego jest najwięcej? Najmniej? Czego jest po tyle samo?)
- Na przerwę w muzyce odnajdują się, spełniając jednak warunek, że w jednym kole może być po jednym elemencie: czyli słonko, deszcz, śnieg i chmurka.
4. ,,Marcowe dźwięki - zabawa słuchowa.
Nauczyciel gra na trójkącie dowolną ilość dźwięków. Dzieci przeliczają , a następnie układają tyle chmurek kapsle od butelek), ile dźwięków usłyszały.
5. „Pogodowe rytmy”- zabawa z układaniem rytmów.
Każde dziecko układa na kartce rytm zademonstrowany przez nauczyciela wykorzystując chmurki niebieskie (nakrętki od butelek) i chmurki białe (fasolki).
6. Zabawa ruchowa przy muzyce – dekodowanie polecenia.
– zielony trójkąt – tańczymy w parach
– niebieski prostokąt – klaśnięcie
– żółty kwadrat – zmiana partnera do zabawy
– czerwone koło – robimy koło
7. „Wiosenna zabawa z drewnianymi klamerkami”.
Dzieci podzielone na 4 grupy otrzymują emblematy koła, które podzielone jest na 6 lub 8 równych części. W każdej z nich znajdują się różne obrazki. Zadaniem dzieci jest przypięcie klamerki w odpowiedniej części koła.
8. Ewaluacja- jeżeli zajęcia podobały się dzieciom, to ustawiają się za ilustracją ze słońcem, jeśli nie- to ustawiają się za ciemną chmurą.
Przedszkole Miejskie w Olsztynku
przedszkoleolsztynek.pl