Scenariusz zajęcia "Na zimowym balu"
autor: mgr Anna Wachowska
Grupa wiekowa: 3-latki
Temat kompleksowy: Bale, bale w karnawale
Cele ogólne:
• rozwijanie zainteresowań i uzdolnień muzycznych dzieci
• kształtowanie poczucia rytmu, słuchu i wrażliwości muzycznej dzieci
• rozwijanie koordynacji ruchowej i orientacji w przestrzeni
• wyrabianie umiejętności aktywnego słuchania muzyki
• ćwiczenie koncentracji uwagi
• czerpanie radości ze wspólnych zabaw
Cele operacyjne:
Dziecko:
• odgaduje rozwiązanie zagadki
• współdziała z dziećmi podczas zabaw muzyczno-ruchowych
• reaguje na sygnały słowne i dźwiękowe
• rytmizuje tekst
• tworzy improwizacje muzyczno-ruchowe
• reaguje na zmiany w muzyce
• ilustruje piosenkę ruchem
• śpiewa piosenki
• gra na instrumentach
Metody:
• czynne (zadań stawianych do wykonania),
• słowne (objaśnienia, polecenia);
• oglądowe (pokaz, osobisty przykład nauczyciela)
• aktywizujące (ruch przy muzyce, improwizacje muzyczno-ruchowe)
Formy:
• zbiorowa
• indywidualna
Treści z podstawy programowej:
I.4 komunikuje potrzebę ruchu, odpoczynku itp.;
I.5 uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne;
II.4. przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu;
II.8. zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji;
III.5. ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku;
III.8. obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe;
III.9) komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne; wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy.
IV.1. wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych, mimicznych, konstrukcji i modeli z tworzyw i materiału naturalnego
IV.7. eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną; słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyraża ją ruchem, reaguje na sygnały, muzykuje z użyciem instrumentów oraz innych źródeł dźwięku; śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym muzykowaniu; wyraża emocje i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej; aktywnie słucha muzyki; wykonuje lub rozpoznaje melodie, piosenki i pieśni, np. ważne dla wszystkich dzieci w przedszkolu, np. hymn przedszkola, charakterystyczne dla uroczystości narodowych (hymn narodowy), potrzebne do organizacji uroczystości np. Dnia Babci i Dziadka, święta przedszkolaka (piosenki okazjonalne) i inne; w skupieniu słucha muzyki;
Środki dydaktyczne:odtwarzacz cd, płyty, zagadka, wiatrak matematyczny, krzesełka, emblematy bałwanków i śnieżynek,
Przebieg zajęć:
1.Rozpoczęcie zajęć. Wysłuchanie zagadki. Podanie prawidłowego rozwiązania.
Najbardziej znany jest sylwestrowy,
może być także karnawałowy.
Zawsze wesoły i roztańczony,
kopciuszek był nim zachwycony.
2. „Zaproszenie na bal”.
Dzieci stoją w kręgu. Nauczyciel wchodzi do środka i mówi: Zapraszam na bal każdego, kto ma: białą koszulkę/ brązowe włosy/ spodnie/ spódnicę itp. Następnie z wybranymi dziećmi tworzy w środku koło, po czym zaprasza kolejne przedszkolaki. W nowo powstałym kole dzieci tańczą do utworu „Nazywają mnie poleczka”.
3. „Zima bawi się z nami”- zabawa muzyczno - ruchowa.
Dzieci swobodnie tańczą do utworu. Podczas tańca wykonują polecenia nauczyciela. Na hasło: bałwanek – łączą ręce nad głową, śnieżynki – obracają się wokół własnej osi, choineczki – podnoszą ręce do góry, aniołki na śniegu – kładą się na plecach i poruszają rękami i nogami.
4. „Jedziemy na bal pociągiem” – zabawa ruchowa z wykorzystaniem wiatraka matematycznego. Dzieci śpiewają piosenkę „Jedzie pociąg z daleka”. Na przerwę w śpiewie dotykają wstążką określonej części ciała (ucho, kolano, głowa itp.)
5. „Sroga zima” – zabawa rytmiczna.
Dzieci siedzą w kręgu. Recytują rytmicznie wierszyk do melodii „Clap, clap song” i jednocześnie wykonują czynności według pokazu nauczyciela.
„Sroga zima hu hu ha
Na saneczkach szu szu sza
Po białym śniegu tup tup tup
A na łyżwach szu szu szu”
6. „Bałwanek i Śnieżynka” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dzieci dostają emblematy bałwanków i śnieżynek. Ustawiają się w dowolnych miejscach na dywanie. Tańczą do usłyszanej melodii. Na hasło: Bałwanki i śnieżynki - łączą się w pary i tańczą, obracając się w kółko. Na hasło: Bałwanek – tańczą pojedynczo.
7. „Zimowy walczyk” –zabawa umuzykalniająca.
Dzieci tańczą i grają na instrumentach do znanej melodii.
8. Zakończenie zajęć - zaśpiewanie piosenki „Tak się zachmurzyło” – zabawa naśladowcza do piosenki.
Przedszkole Miejskie w Olsztynku
przedszkoleolsztynek.pl