Scenariusz zajęcia "Grzybek tu, grzybek tam"
autor: mgr Anna Wachowska
Grupa wiekowa: 3-latki
Temat kompleksowy: Las jesienią
Cel ogólny:
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
- poznanie grzybów jadalnych i trujących,
- przestrzeganie przed zbieraniem grzybów tylko w obecności osoby dorosłej,
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- uważnie i w skupieniu słucha wiersza recytowanego przez nauczycielkę,
- potrafi powiedzieć o czym był wiersz,
- chętnie bierze udział w zabawie ruchowej i reaguje ruchem na umowne sygnał,
- potrafi odróżnić borowika od muchomora, zna ich wygląd i kolor, wie, które z nich można jeść,
- podejmuje próby wypowiedzi na dany temat
- dostrzega różnice i podobieństwa między grzybami – duży, mały, taki sam
Metody:
Słowna – rozmowa, polecenia, objaśnienia, wiersz,
Czynna - zadań stawianych do wykonania,
Oglądowa – pokaz,
Formy:
- indywidualna
- grupowa
Środki dydaktyczne:
ilustracja przedstawiająca las pełen grzybów, kartki z ilustracjami: muchomora, kurki i borowika, słomki, białe kropki, wiersz pt. „Muchomor” Danuty Gellner, tamburyn, opaski grzybów dla dzieci, płyta z piosenką „Grzybek tu, grzybek tam”,
Przebieg:
1. „Grzyby” - praca z obrazkiem.
Rozmowa na temat grzybów poparta ilustracją, uczulenie dzieci na to, iż nie wolno im samym zbierać grzybów, mogą to robić tylko w obecności osób dorosłych. Wskazanie, gdzie grzyby mają nóżkę, gdzie kapelusz. Zwrócenie uwagi na różnice w wyglądzie grzybów: kształt, kolor.
2. Zabawa "Znajdź taki sam grzyb". Dzieci siedzą w kole na dywanie z zamkniętymi oczami. Nauczycielka kładzie za plecami każdego dziecka sylwetę grzyba (borowiki, kurki, muchomory, maślaki). Na znak prowadzącego, np. uderzenie w bębenek, dzieci otwierają oczy, oglądają otrzymaną sylwetę. Następnie każde jak najszybciej ustawia się przed planszą przedstawiającą grzyb identyczny jak ten, którego sylwetę trzyma w ręce. Następnie dzieci oceniają, których grzybów jest najwięcej, a których najmniej.
3. Słuchanie wiersza recytowanego przez nauczycielkę pt. „Muchomor” Danuty Gellner. połączone z układaniem przez dzieci kropek na ilustracji przedstawiającej muchomora, za pomocą słomek.
Podskoczył raz sobie
muchomor troszeczkę
i zaczął niezdarnie
wywijać poleczkę.
A jak się roztańczył,
a jak się rozruszał,
wszystkie białe kropki
zgubił z kapelusza.
4. „Grzybek stoi na jednej nodze” - zabawa z elementem równowagi.
Dzieci biegają w tempie podanym przez nauczyciela na tamburynie. Zatrzymują się na hasło: „Stań jak grzybek!” - próbują stanąć na jednej nodze i chwilkę pozostać w tej pozycji.
5. „Grzybek tu, grzybek tam” - zabawa muzyczno – ruchowa przy piosence.
Dzieci dostają opaski na głowę: maślak, kurka lub muchomor - spacerują po sali w rytm piosenki, naśladując szukanie grzybów. Gdy muzyka przestaje grać, a nauczycielka podaje hasło, np. muchomory – wtedy dzieci z opaskami muchomorów tworzą koło i odwrotnie.
6. „Duże grzybki, małe grzybki” - zabawa orientacyjno – porządkowa.
Na hasło: „Duże grzyby”- dzieci chodzą we wspięciu na palcach, ramiona uniesione wysoko. Na hasło: „Małe grzybki”- dzieci robią przysiad i próbują poruszać się w tej pozycji. Chodzą we wspięciu i przysiadzie na zmianę.
7. Podsumowanie – rozwiązanie zagadek dotyczących grzybów.
W lesie go spotkasz,
ma nogę i kapelusz,
jest jadalny lub trujący
co to jest? Czy już wiesz?
Berecik czerwony
w białe kropeczki.
Nie chcą go brać dzieci
ani wiewióreczki.
Ładnie z nim jest w lesie,
ale chodzą słuchy,
że jest niebezpieczny
nawet i dla muchy.
Nie gdacze na podwórkach,
rośnie w lesie żółta ... .
Jedna drapieżna
lata za morze.
A druga rośnie
w szumiącym borze.
O pewnym grzybie mówi przysłowie,
że cieszy się nadzwyczajnym zdrowiem.
Przedszkole Miejskie w Olsztynku
przedszkoleolsztynek.pl