Scenariusz zajęcia "Zimowe podróże z Mikołajem"
autor: mgr Agnieszka Figielska
Grupa wiekowa: 4-latki
Temat kompleksowy: Czekamy na Mikołaja
Cele ogólne:
· udział w zbiorowym muzykowaniu,
· muzykowanie z użyciem instrumentów oraz innych źródeł dźwięków,
Cele operacyjne, dziecko:
· improwizuje ruchowo do usłyszanej muzyki/dźwięków środków transportu,
· włącza się w zabawy muzyczne inspirowane treścią piosenki,
· gra na instrumentach perkusyjnych,
· bawi się w tworzenie orkiestry,
· śpiewa piosenkę.
Metody:
· czynne (zadań stawianych do wykonania),
· słowne (objaśnienia, polecenia, zagadki);
· oglądowe (pokaz, osobisty przykład nauczyciela)
· aktywizujące (opowieść ruchowa)
Formy:
· indywidualna
· zbiorowa
Treści z podstawy programowej:
I.5. uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne;
II.4. przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu;
II.8. zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji;
III.5. ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku;
III.8. obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe;
IV.1. wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych, mimicznych, konstrukcji i modeli z tworzyw i materiału naturalnego
IV.7. eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną; słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyraża ją ruchem, reaguje na sygnały, muzykuje z użyciem instrumentów oraz innych źródeł dźwięku; śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym muzykowaniu; wyraża emocje i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej; aktywnie słucha muzyki; wykonuje lub rozpoznaje melodie, piosenki i pieśni, np. ważne dla wszystkich dzieci w przedszkolu, np. hymn przedszkola, charakterystyczne dla uroczystości narodowych (hymn narodowy), potrzebne do organizacji uroczystości np. Dnia Babci i Dziadka, święta przedszkolaka (piosenki okazjonalne) i inne; w skupieniu słucha muzyki;
Środki dydaktyczne:
białe chusty, janczary, bębenki, klawesy, grzechotki, czapeczki Mikołaja (po jednej dla każdego dziecka), Mikołaj-zabawka grająca, odtwarzacz płyt CD, płyty z potrzebnymi nagraniami, nakrycie głowy dla jeża, misiów, zająca i dzięcioła
Przebieg zajęć:
1. „Podaj śnieżynkę” – zabawa na powitanie
- dzieci przekazują sobie z rąk do rąk „śnieżynkę”.
2. „Taniec śnieżynek” zabawa muzyczno – ruchowa z białymi chusteczkami.
- improwizacja ruchowa do muzyki klasycznej,
- zgniatają chustę i rzucają „kule śnieżne” do kosza trzymanego przez n-la.
3. Zagadka słowna (moment uspokajający). Dzieci siedzą na dywanie i słuchają:
Ma czerwoną czapkę i nosek zmarznięty.
Chodzi z wielkim workiem,
rozdaje prezenty.
Jak się nazywa ten święty? (Mikołaj)
4. Zagadka słuchowa: „Co tak brzmi? Kto tak gra?” (przykryty tkaniną „grający” Mikołaj-zabawka). Odkrycie zasłonki i pokazanie Mikołaja.
5. „Podróż Mikołaja” - opowieść ruchowa. (dzieci i n-l zakładają czapki Mikołaja).
Zapowiedź: „Dzieci czekają na prezenty, a tymczasem w śniegowej krainie Mikołaje wsiadają”:
- do sań – siad płaski, ręce wyciągnięte przed siebie (trzymają „lejce” powożącego renifera), poruszanie się całym tułowiem lekko w górę i dół,
- do samolotu – wstają, ręce wyciągnięte na boki, biegają z rozpostartymi ramionami,
- do pociągu – ustawiają się „w pociąg” i jadą,
- na rower – leżenie na plecach, nóżki naśladują „jazdę” rowerem – kręcenie pedałami.
6. „Leśna orkiestra” – instrumentacja piosenki.
– czy wiecie, że nie tylko dzieci czekają na Mikołaja. W lesie również zaczynają się przygotowania do spotkania z Mikołajem. Posłuchajcie kto przygotowuje koncert dla Mikołaja:
Mały Jeż na bębenku gra: - bębenek
Ram tam tam, ram tam tam, ram tam tam x2
Na grzechotkach grają misie dwa - grzechotki
Szu szu szu, szu szu szu, szu szu szu x2
Stary zając na talerzach gra – talerze
bum tara, bum tara, bum tara x2
Młody dzięcioł w drzewo stuka tak – klawesy, kołatki
stuku puk, stuku puk, stuku puk x2
już orkiestra rytm ten dobrze zna
Ram tam tam, ram tam tam, ram tam tam x2
N-l nawiązuje do tekstu, zadaje pytania:
- Co to jest orkiestra?
- Jakie instrumenty grały?
N-l przydziela chętnym dzieciom role i rozdaje im instrumenty. Następuje powtórzenie piosenki, próba wspólnego śpiewania i muzykowania.
Wspólne muzykowanie
- dzieci wybierają instrument i stają obok zwierzątka z takim samym instrumentem.
N-l jest dyrygentem, wskazuje, które instrumenty mają grać.
7. Zabawa przy piosence „Dzyń, dzyń, dzyń, Mikołaju święty”.
My też przygotujmy występ dla Mikołaja.
- dzieci stoją w kole z wykonanymi przez siebie instrumentami,
- tańczą podczas zwrotki, grają i śpiewają podczas refrenu.
Dzieci odkładają instrumenty. Zakończenie zajęcia.
Przedszkole Miejskie w Olsztynku
przedszkoleolsztynek.pl