Scenariusz zajęcia "Ćwiczenia gimnastyczne - z elementami ćwiczeń korekcyjnych stóp."
autor: mgr Agnieszka Figielska
Grupa wiekowa: 5-latki
Temat kompleksowy: Zabawy na jesienne wieczory
Cele ogólne:
· przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas ćwiczeń gimnastycznych,
· wykonywanie ćwiczeń korygujących płaskostopie.
Cele operacyjne, dziecko:
· idzie wzdłuż liny,
· idzie po „kamieniach gimnastycznych”
· przekłada stopą woreczek gimnastyczny,
· współpracuje z kolegą/koleżanką podczas wykonywanie ćwiczenia,
· wykonuje ćwiczenia gimnastyczne zgodnie ze wskazówkami nauczyciela.
Metody:
· czynne, słowne
Formy:
· indywidualna, zbiorowa
Treści z podstawy programowej:
I.2. wykonuje czynności samoobsługowe: ubieranie się i rozbieranie, w tym czynności precyzyjne, np. zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł;
I.5. uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne;
I.8. wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała;
II.8. zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji;
III.5. ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku;
III.7. respektuje prawa i obowiązki swoje oraz innych osób, zwracając uwagę na ich indywidualne potrzeby;
III.8. obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe;
Środki dydaktyczne:
szarfy, liny, woreczki, kamienie gimnastyczne, tamburyn, magnetofon,
Przebieg zajęć:
CZĘŚĆ WSTĘPNA
1. Czynności organizacyjno – porządkowe
Zbiórka, powitanie, przygotowanie ćwiczących do zajęć(zdjęcie kapci i skarpetek).
Ustawienie szeregu. Korekcyjna postawa dzieci. Rozdanie szarf.
2. Marsz po obwodzie koła w rytm tamburyna (na palcach, na pietach, wysoko kolana).
3. „Znajdź swój kolor” zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dzieci ubrane w szarfy poruszają się w rozsypce w rytm tamburyna. Na sygnał przybiegają do N i ustawiają się rzędami przed kolorem, który trzyma w rękach.
CZĘŚĆ GŁÓWNA
1. Ćwiczenia z liną gimnastyczną na podłożu.
Ułożenie lin gimnastycznych na połowie sali. Dzieci ustawiają się jeden za drugim w dwóch rzędach z godnie z kolorem szarf:
-przejście po linie przodem,
-przejście po linie „tiptopami”,
-przejście po linie jednym i drugim bokiem, z szarfą trzymaną za plecami na barkach
-przejście przy linie z szarfą trzymaną za plecami na barkach, stawiając stopy na przemian, zewnętrzne krawędzie stopy dotykają liny
Ćwiczący zachowują odpowiedni dystans między sobą podczas wykonywania ćwiczeń.
2. „ROWEREK” – ćwiczenie korekcyjne stóp.
Dzieci dotykają się stopami. Naśladują jazdę rowerem-na przemian naciskają stopami.
3. Ułożenie „ kamieni gimnastycznych” na podłożu.
Przejście po kamieniach na drugą stronę.
Ćwiczenie wykonywane z asekuracją prowadzącego.
4. Ćwiczenia korekcyjne stóp (z woreczkami gimnastycznym).
Dzieci stoją w kole.
- stawiają stopę na woreczku gimnastycznym, na dany sygnał podnoszą woreczek palcami stopy. Ćwiczenia wykonują raz jedną, raz drugą stopą
- siad prosty podparty, woreczek leży przy lewej stopie, dzieci chwytają go palcami prawej stopy i przekładają go kilka razy przez lewą nogę. Następnie ćwiczenie wykonują drugą nogą.
CZĘŚĆ KOŃCOWA
1. Marsz po kole z woreczkiem na głowie. Zwrócenie uwagi na prawidłową postawę ciała.
2.Zabawa uspokajająca „Taniec z szarfami” .
Improwizacja ruchowa przy muzyce relaksacyjnej.
3. Ćwiczenia oddechowe. Marsz po kole z szarfami – wdech nosem - unoszenie szarfy nad głowę, wydech ustami - opuszczenie szarfy.
4. Czynności porządkowe. Pożegnanie.
Przedszkole Miejskie w Olsztynku
przedszkoleolsztynek.pl