Scenariusz zajęć dla dzieci 4-letnich
autor: mgr Emilia Łojewska
Grupa wiekowa: 4-latki
Temat kompleksowy: Witaj wiosno
Temat zajęć: Zapraszamy do nas ptaszki?
Cel obserwacji: Przekazywanie dzieciom podstawowej wiedzy o ekosystemie i zjawiskach przyrodniczych występujących w najbliższym otoczeniu. Prawidłowe wykorzystanie narzędzi TIK.
Prowadzący: Emilia Łojewska
Data: 19.03.2024
Cel ogólny:
Cele operacyjne:
Metody:
Formy:
Środki dydaktyczne:
obrazki z postaciami ptaków, muzyka do zabawy „bociany i żaby”, kolorowe gumki do włosów, obręcze gimnastyczne, karty pracy 2.15, instrumenty muzyczne (trójkąt, tamburyn, grzechotki), muzyka klasyczna, ekran multimedialny, głośnik
Treści z Podstawy Programowej:
1.1 zgłasza potrzeby fizjologiczne, samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne.
1.5uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne.
2.4przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu.
2.10 dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawia w stosunku do nich życzliwość i troskę;
3.4 używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia i przyjęcia konsekwencji swojego zachowania.
3.8 obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe
4.7. eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną; słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyraża ją ruchem, reaguje na sygnały, muzykuje z użyciem instrumentów oraz innych źródeł dźwięku; śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym muzykowaniu; wyraża emocje i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej; aktywnie słucha muzyki; wykonuje lub rozpoznaje melodie, piosenki i pieśni, np. ważne dla wszystkich dzieci w przedszkolu, np. hymn przedszkola, charakterystyczne dla uroczystości narodowych (hymn narodowy), potrzebne do organizacji uroczystości np. Dnia Babci i Dziadka, święta przedszkolaka (piosenki okazjonalne) i inne; w skupieniu słucha muzyki;
4.11 wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom, określa ich położenie, liczbę, kształt, wielkość, ciężar, porównuje przedmioty w swoim otoczeniu z uwagi na wybraną cechę.
4.18 posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym, korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół;
Przebieg zajęć:
1. Powitanie- rozwiązywanie zagadki słuchowej
Nauczyciel na ekranie multimedalnym pokazuje ptaki bocian, żuraw, wróbel, dzięcioł. Nauczyciel podaje nazwy ptaków, a dzieci opisują jego wygląd. Nauczyciel odtwarza odgłosy ptaków. Zadaniem dzieci rozpoznanie głosów i przyporządkowanie go do odpowiedniego ptaka na zdjęciu.
2. „ Bociany i żaby”- zabawa muzyczno-ruchowa
Nauczyciel wskazuje chłopców, że są bocianami, a dziewczynki żabkami. Na zmianę muzyki chłopcy chodzą po łące w poszukiwaniu żabek, albo dziewczynki skaczą swobodnie po łące.
3. „Ptaszki do gniazd”- zabawa orientacyjno- porządkowa
Nauczyciel rozkłada na podłodze obręcze gimnastyczne i rozdaje gumki w różnych kolorach. W trakcie kiedy gra muzyka dzieci fruwają po sali, w przerwie muzycznej reagują na polecenie np. „do gniazda fruną dwa ptaszki”, „ wszystkie ptaszki mogą frunąć do czerwonego gniazda” itp.
4. „Bocian”- praca z karą pracy. Omawianie budowy ptaka
Dzieci opowiadają o budowie ptaków na podstawie ilustracji. Następnie łączą elementy ciała bociana aby powstał ptak.
5. „Ptasi Koncert”- zabawa muzyczna rozwijająca poczucie rytmu
Dzieci zostają podzielone na zespoły, każdy jest innym gatunkiem ptaka dlatego otrzymują inne instrumenty. Na podstawie wyświetlających na ekranie multimedialnym instrumentów uderzają w nie i grają w rytm.
6. Podsumowanie zajęć
swobodne wypowiedzi dzieci: co najbardziej im się podobał, co zaskoczyło podczas zajęć.
Opracowała: mgr Emilia Łojewska
Przedszkole Miejskie w Olsztynku
przedszkoleolsztynek.pl