Scenariusz zajęć dla dzieci 3,4,5,6-letnich
autor: mgr Emilia Łojewska
Grupa wiekowa: 3,4,5,6-latki
Temat kompleksowy: Dzieci mają swoje prawa
Temat zajęć: Kolega? Przyjaciel?
Cel obserwacji: Wspomaganie i inspirowanie nauczyciela w realizacji zadań
dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Temat obserwacji: Rozwijanie u dzieci postaw empatii i wrażliwości na potrzeby innych poprzez właściwy dobór treści oraz metod i form pracy
Prowadzący: Emilia Łojewska
Data: 21.11.2024
Cel ogólny:
· rozwijanie empatii,
· uwrażliwianie na potrzeby innych.
Cele operacyjne:
· rozpoznaje emocje/uczucia własne i innych,
· nawiązuje więzi międzyludzkie,
· rozwija umiejętności społeczne,
· czerpie satysfakcję z czynienia dobra,
· uważnie słucha i wypowiada się na dany temat,
Metody:
Formy:
Środki dydaktyczne:
CD z piosenką Klanzy, opowiadanie, wiersz, obrazki z prawami dziecka inapisy Prawa Dziecka.
Treści z Podstawy Programowej:
1.1zgłasza potrzeby fizjologiczne, samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne.
1.5uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne.
2.4przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu.
3.4 używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia i przyjęcia konsekwencji swojego zachowania.
3.8 obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe
4.11 wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom, określa ich położenie, liczbę, kształt, wielkość, ciężar, porównuje przedmioty w swoim otoczeniu z uwagi na wybraną cechę.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa integracyjna : Ramię przy ramieniu – wprowadzenie w dobry nastrój .
-Dzieci stają w kole blisko siebie , ilustrując ruchem treść wyliczanki
Stoimy ramię przy ramieniu
Możemy być wielcy w oka mgnieniu
Możemy być całkiem mali
Lecz nigdy nie będziemy sami !
Dzieci witają się wzajemnie przez podanie ręki .
2. Praca z tekstem- słuchanie
Nauczycielka opowiada historię :
Jest to śmieszna kraina ,w której kiedyś było bardzo wesoło , wszyscy zgodnie bawili się, każdy mógł włączyć się do zabawy . Do niedawna można było się tu bezpiecznie bawić , aż któregoś dnia na Wyspę przypłynął chłopiec o imieniu Alex . Postanowił , że dzieci , które nie są podobnego niego – mają inny kolor skóry , inny kolor włosów ,nie mogą bawić się z innymi. Alex to bardzo duży i silny chłopiec, często krzyczy na inne dzieci które się go boją i słuchają. Na placu zabaw co dzień jest mniej dzieci , bo Alex nie pozwala im się bawić .
Co można zrobić ,żeby pomóc tym dzieciom ?
Dzieci proponują różne rozwiązania .
-Jak czuły się dzieci , kiedy Alex nie pozwalał im się bawić?
Dzieci przedstawiają stany uczuciowe różnymi formami ekspresji.
3. Burza mózgów- wykonanie Kodeksu Wyspy
Ustalenie norm postępowania (redagowanie Kodeksu Wyspy) – burza mózgów
Dzieci wymyślają jaki jest kodeks na wyspie aby wszystkie dzieci czuły się na niej dobrze i biorą pod uwagę Prawa Dziecka np.:
- Każde dziecko może uczestniczyć w zabawie .
- Każdy może bawić się z kim chce .
- Każde dziecko samo wybiera sobie zabawkę , którą chce się bawić.
- Nikt nie może uderzyć ani krzyczeć na kolegów .
4. Zabawa taneczna „ Podajmy sobie ręce”
Klanza - Tańce , pląsy i zabawy dla dzieci przedszkolnych
Dzieci ustawiają się w 2 kołach ( zewnętrzne - chłopcy , wewnętrzne - dziewczynki ) . W pierwszej części , dzieci tańczą w kołach ( w przeciwną stronę) , w drugiej części dzieci tańczą w parach – dziewczynki odwracają się do chłopców, tworząc parę .
5. „Marynarz”-zabawa muzyczno- ruchowa
Dzieci w rytm muzyki naśladują marynarza który próbuje dopłynąć do wyspy.
6. „Bum bum rurki”- zabawa z rurkami
Dzieci na ustalone słowo mogą wziąć bum bum rurkę. Rurki traktują jak przyjaciół. Zadaniem dzieci jest ustawianie rurek od najmniejszej do najwiekszej, układanie rytmu oraz określenie koloru.
7. Przyporządkowanie rysunku do określonego napisu Praw Dziecka
Nauczycielka prezentuje dzieciom napisy z wybranymi prawami dziecka
-prawo do zabawy .
-prawo do nauki .
-prawo do życia w rodzinie .
-prawo do życia bez przemocy .
- prawo do wyrażania swoich uczuć.
Zadanie dzieci jest dopasowanie do napisu obrazka które ma każdy.
8. Zakończenie
Określenie aktualnego samopoczucia .Dzieci stają przy obrazku symbolizującym uczucia : radość ,smutek , złość , obojętność.
Opracowała: mgr Emilia Łojewska
Przedszkole Miejskie w Olsztynku
przedszkoleolsztynek.pl