Scenariusz zajęć dla dzieci 5-letnich
autor: mgr Emilia Łojewska
Grupa wiekowa: 6-latki
Temat kompleksowy: Jesienią w parku i w lesie
Cel obserwacji: Wspomaganie i inspirowanie nauczyciela w realizacji zadań
edukacyjnych doradczo-doskonaląca-problemowa.
Temat obserwacji: Zajęcia otwarte dla rodziców jako forma współpracy
nauczyciela z rodzicami, wspierająca ich w wychowaniu dziecka.
Prowadzący: Emilia Łojewska
Data: 11.10.2019
Cel ogólny:
· Doskonalenie słuchu
· Usprawnianie pray narządów artykulacyjnych, oddechowych i fonacyjnych
Cele operacyjne:
· Wzmacnianie wydechu.
· Wyrabianie umiejętności regulowania siły natężenia głosu.
· Usprawnianie pracy warg i języka.
· Doskonalenie słuchu fonemowego.
· Stymulacja uwagi.
· Doskonalenie koordynacji wzrokowo słuchowej
Metody:
· Naśladowcza.
· Zadań stawianych do wykonania.
· Ćwiczeń.
Formy:
Środki dydaktyczne:
Zagadka „Las”J.Czapli, instrumenty, ilustracje zwierząt leśnych, pudełko, słomki, karta pracy „przysmaki zwierząt”.
Treści z Podstawy Programowej:
1.1zgłasza potrzeby fizjologiczne, samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne.
1.5uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne.
2.4przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu.
3.4 używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia i przyjęcia konsekwencji swojego zachowania.
3.8 obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe
4.11 wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom, określa ich położenie, liczbę, kształt, wielkość, ciężar, porównuje przedmioty w swoim otoczeniu z uwagi na wybraną cechę.
4.12klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt).
Przebieg zajęć:
1. Powitanie- rozwiązywanie zagadki „Las”
Czy wy wiecie, o zym dzisiaj opowiadać będę wam?
Miejsce to zaczarowane, pełne liści, krzewów, traw,
Grzyby też znajdziecie tam.
Czy już wiecie, o czym mówię? Tak to…LAS
2. Zabawa muzyczno- rytmiczna z instrumentami „Szelesty lasu”
Dzieci naśladują nauczyciela:
- lekkie potrząsanie instrumentem marakasem i wypowiadanie szeptem: szszszsz
-potrzasanie marakasem mocniej i wypowiadanie głośniej: szszszszsz
-potrzasanie dzwonkiem i wypowiadanie długo i cicho: ssssssss
-potrzasanie dzwonkiem i wypowiadanie głośno, kilkakrotnie: s, s, s, s, s
- wstrzasnięcie deszczem i wypowiadanie głośno: czu, czu, czu
3. Ćwiczenie ruchowe „Zwierzęta w lesie”- przedstawienie pudełka z ilustracjami zwierząt, losowanie przez dzieci obrazków, nazywanie ich, dopasowanie odgłosu do zwierzęcia oraz naśladowanie go poprzez wyrażenia dźwiękonaśladowcze.
· Sowa- latanie i pohukiwanie ze zmienionym natężeniem głosu: uhu, uhu.
· Jeż- zwijanie się w kulkę i prychanie: pchy, pchy.
· Lis- przeciąganie się z okrzykiem: łaaa.
· Borsuk- drapanie łapami tunelu w ziemi i wypowiadanie przeciągłego: buuu,buuu
· Dzięcioł- naśladowanie stukania i wydawania przeciągłego odgłosu: kijaaa.
· Dzik- wysuwanie warg do przodu i chrumkanie: chchchrum.
4. Ćwiczenie z zakresu syntezy fonemowej
Prezentacja obrazków zwierząt i dzielenie wyrazów na głoski przez prowadzącego, doskonalenie syntezy fonemowej i wskazanie przez dzieci właściwego obrazka. Dzieci wysłuchują pierwszą głoskę w nazwie zwierzęcia.
5. Ćwiczenie oddechowe „Zwierzątka do lasu”
Dmuchanie przez słomkę na zwierzątka – sylwety z papieru: wilk, sarna, jeż w kierunku lasu- rząd drzew z papieru.
6. Zabawa ruhowa „Wiewióreczka mała po lesie biegała”
Dzieci tańczą w parach do piosenki.
7. Dobieranie odpowiedniego pożywienia dla zwierząt „Przysmaki zwierząt”
Dzieci muszą dobrać odpowiednie przysmaki do danego zwierzęcia:
Dzik- żołędzie
Wiewiórka- orzechy
Borsuk- dżdżownica
Jeleń- trawa
Sowa- mucha
8. Zakończenie zajęć „Kolorowe listki”
Wspólny taniec do piosenki „kolorowe listki”
Opracowała: mgr Emilia Łojewska
Przedszkole Miejskie w Olsztynku
przedszkoleolsztynek.pl