Scenariusz zajęcia "Ćwiczyć każdy może"
autor: mgr Iwona Grzeszczak
Grupa wiekowa: 5-latki
Temat kompleksowy: Dzieci też mają swoje prawa
Temat obserwacji: Organizacja zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych dziecka. Zapewnienie bezpieczeństwa podczas pobytu w przedszkolu.
Cel obserwacji: Zgromadzenie informacji niezbędnych do dokonania oceny dorobku
zawodowego nauczyciela
Obszar podstawy programowej: I pkt. 5,7,8,9, III pkt. 7,8, IV pkt. 7
Cele ogólne:
- kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo- ruchowej
oraz korygowanie dysproporcji rozwojowych podczas ćwiczeń gimnastycznych i
zabaw,
-integrowanie grupy,
-przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw i ćwiczeń
Cele operacyjne- dziecko:
- reaguje na polecenia nauczyciela,
- biega bez potrąceń,
-chodzi na czworakach,
-wykonuje skłony,
-skacze obunóż,
-chodzi stopa za stopą,
- współdziała z rówieśnikami
- ćwiczy z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.
Metody:
-czynne,
- słowne
Formy pracy:
- indywidualna,
- zbiorowa.
Przebieg:
Część wstępna:
1. Przedstawienie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw i ćwiczeń.
2. Przywitanie przy piosence „Witam Cię”
3. Zabawa orientacyjno- porządkowa
● Dzieci biegają między rozłożonymi gazetami. Na polecenie prowadzącej
zatrzymują się i każde dziecko podnosi gazetę
4. Zabawa ożywiająca.
● Bieg z wymijaniem i potrząsaniem gazetami trzymanymi oburącz w górze. Na
mocne uderzenie w tamburyno i zapowiedź „burza” dzieci zatrzymują się i
przyjmując dowolną pozycję – chronią się przed zamoknięciem wykorzystując
gazetę. Zwinięcie gazety w kulkę, wrzucenie do kosza, wzięcie woreczka.
Część główna:
Przebieg zajęcia:
1. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych
● Dzieci stoją w rozsypce swobodnie, w małym rozkroku, woreczki trzymają
oburącz przed sobą. Na polecenie przenoszą woreczek oburącz za głową (łokcie
w górze, cofnięte w tył), puszczają woreczek za plecami, następnie skłaniają się
w przód, chwytają woreczek oburącz, podnoszą go w przód w skos i pokazują
nauczycielce.
2. Ćwiczenia tułowia
● Siad skrzyżny, woreczek na głowie, ręce złożone na kolanach, plecy proste.
Skłon tułowia w lewo (bardzo wolno) – woreczek spada na podłogę. Podnieść
woreczek lewą ręką, położyć go na głowie i ćwiczenie wykonać w prawą
stronę.
3. Zabawa na czworakach.
● Włożyć woreczek pod kolano zgiętej lewej nogi i przyjąć pozycję na
czworakach. Dzieci posuwają się na rękach podskokami na prawej nodze (tej,
która nie trzyma woreczka). Po kilku podskokach siad skrzyżny i swobodna
zabawa woreczkami (niewysoki rzut w górę i próba chwytu). Po chwili zabawy
dzieci wkładają woreczek pod prawe kolano i powtarzają chód na czworakach.
4. Ćwiczenia mięśni grzbietu.
● Leżenie przodem, woreczek pod brodą, trzymany oburącz za rogi. Uniesienie
na moment w górę klatki piersiowej i łokci, a następnie powrót do leżenia.
Ćwiczenie powtarzamy kilka razy, trzymając cały czas woreczek.
5. Podskoki
● Woreczki leżą na podłodze, przy każdym stoi dziecko. Na plecenie
nauczycielki dzieci przeskakują woreczki obunóż, skaczą w przód i tył.
6. Ćwiczenia stóp
● Siad skulny podparty. Chwyt woreczka palcami stopy lewej i prawej na zmianę.
7. Ćwiczenia wyprostne
● Marsz z woreczkiem na głowie po obwodzie koła. Przechodząc koło pudełka,
przeznaczonego na woreczki, każde dziecko wykonuje skłon głową w przód i
wrzuca w ten sposób woreczek do pudełka. Następnie każde dziecko bierze
szarfę.
Część końcowa
1. Ćwiczenia stóp połączone z ćwiczeniami integracji sensorycznej
● Fastrygowanie- szarfy ułożone przed dziećmi,. Każde dziecko staje przy końcu
szarfy i stawia na niej stopę. Na polecenie dzieci zbierają szarfę palcami stopy
ściągając pod piętę, raz lewą, raz prawą.
● Chodzenie po szarfie stopa za stopą
2. Oddechy przy muzyce relaksacyjnej
3. Podsumowanie i omówienie zajęć, refleksja dzieci na temat ćwiczeń
4. Podziękowanie.
5. Przedstawienie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw i ćwiczeń.
6. Przywitanie przy piosence „Witam Cię”
7. Zabawa orientacyjno- porządkowa
● Dzieci biegają między rozłożonymi gazetami. Na polecenie prowadzącej
zatrzymują się i każde dziecko podnosi gazetę
8. Zabawa ożywiająca.
● Bieg z wymijaniem i potrząsaniem gazetami trzymanymi oburącz w górze. Na
mocne uderzenie w tamburyno i zapowiedź „burza” dzieci zatrzymują się i
przyjmując dowolną pozycję – chronią się przed zamoknięciem wykorzystując
gazetę. Zwinięcie gazety w kulkę, wrzucenie do kosza, wzięcie woreczka.
Przedstawienie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw i ćwiczeń.
Przywitanie przy piosence „Witam Cię”
Zabawa orientacyjno- porządkowa
● Dzieci biegają między rozłożonymi gazetami. Na polecenie prowadzącej zatrzymują
się i każde dziecko podnosi gazetę
9. Zabawa ożywiająca.
● Bieg z wymijaniem i potrząsaniem gazetami trzymanymi oburącz w górze. Na mocne
uderzenie w tamburyno i zapowiedź „burza” dzieci zatrzymują się i przyjmując
dowolną pozycję – chronią się przed zamoknięciem wykorzystując gazetę. Zwinięcie
gazety w kulkę, wrzucenie do kosza, wzięcie woreczka.
● Dzieci stoją w rozsypce swobodnie, w małym rozkroku, woreczki trzymają oburącz
przed sobą. Na polecenie przenoszą woreczek oburącz za głową (łokcie w górze,
cofnięte w tył), puszczają woreczek za plecami, następnie skłaniają się w przód,
chwytają woreczek oburącz, podnoszą go w przód w skos i pokazują nauczycielce.
● Siad skrzyżny, woreczek na głowie, ręce złożone na kolanach, plecy proste. Skłon
tułowia w lewo (bardzo wolno) – woreczek spada na podłogę. Podnieść woreczek
lewą ręką, położyć go na głowie i ćwiczenie wykonać w prawą stronę.
● Włożyć woreczek pod kolano zgiętej lewej nogi i przyjąć pozycję na czworakach.
Dzieci posuwają się na rękach podskokami na prawej nodze (tej, która nie trzyma
woreczka). Po kilku podskokach siad skrzyżny i swobodna zabawa woreczkami
(niewysoki rzut w górę i próba chwytu). Po chwili zabawy dzieci wkładają woreczek
pod prawe kolano i powtarzają chód na czworakach.
● Leżenie przodem, woreczek pod brodą, trzymany oburącz za rogi. Uniesienie na
moment w górę klatki piersiowej i łokci, a następnie powrót do leżenia. Ćwiczenie
powtarzamy kilka razy, trzymając cały czas woreczek.
● Woreczki leżą na podłodze, przy każdym stoi dziecko. Na plecenie nauczycielki
dzieci przeskakują woreczki obunóż, skaczą w przód i tył.
● Siad skulny podparty. Chwyt woreczka palcami stopy lewej i prawej na zmianę.
● Marsz z woreczkiem na głowie po obwodzie koła. Przechodząc koło pudełka,
przeznaczonego na woreczki, każde dziecko wykonuje skłon głową w przód i wrzuca
w ten sposób woreczek do pudełka. Następnie każde dziecko bierze szarfę.
● Fastrygowanie- szarfy ułożone przed dziećmi,. Każde dziecko staje przy końcu
szarfy i stawia na niej stopę. Na polecenie dzieci zbierają szarfę palcami stopy
ściągając pod piętę, raz lewą, raz prawą.
● Chodzenie po szarfie stopa za stopą
5. Oddechy przy muzyce relaksacyjnej
6. Podsumowanie i omówienie zajęć, refleksja dzieci na temat ćwiczeń
7. Podziękowanie.
Przedszkole Miejskie w Olsztynku
przedszkoleolsztynek.pl