Dzieci  4 letnie

Propozycje do pracy z dzieckiem w domu.

Temat kompleksowy; Egzotyczne zwierzęta

 

08.06- poniedziałek

 

Spotkanie z Afryką

 

1. Słuchanie odgłosów dzikich zwierząt, odgadywanie nazw zwierząt po ich cieniu i głosie, jaki wydają.

 https://www.youtube.com/watch?v=qkA2NHliZtg

 

https://www.youtube.com/watch?v=Rerv4Ppfq7U

 

2. Zaproszenie dzieci w podróż do Afryki miejsca, gdzie żyją zwierzęta oglądane w filmikach. Rozmowa kierowana na temat tego kontynentu. Pytamy dziecko:

     –  Jak myślicie, czy Afryka jest blisko, czy daleko?

     –  A jaka tam jest pogoda? 

 

3. Dzieci grupują ilustracje różnych części garderoby w sensowny sposób.Pytamy: 

 

- Skoro w Afryce jest gorąco, to jak trzeba się tam ubrać?  

- Wybierzcie rzeczy, w które ubierzecie się na wyprawę do Afryki 

(np. okulary, kapelusz, sandały, bluzeczka, krótkie spodenki – załącznik).

 

4. Zabawa ruchowa „Podniebny lot” . Podróż do świata zwierząt egzotycznych.

 

Dzieci wymieniają znane środki transportu, którymi można dotrzeć do Afryki.

Dzieci wykonują ruchy imitujące podróż samolotem:
- wsiadają do samolotu – podnoszą najpierw prawą, potem lewą nogę i siadają w kręgu,
- zapinają pasy – krzyżują ręce na ramionach,
- włączają silnik samolotu – raz prawą, raz lewą rękę wyciągają przed siebie i cofają,
- obserwują chmury za oknem – przykładają ręce do oczu tworząc lornetkę, patrzą naprzemiennie raz w prawo, raz w lewo,
- lecą  rozkładają ręce na boki i poruszają się swobodnie po domu.

 

5. Zabawa pantomimiczna ,,Zwiedzamy dżunglę”. (Sprawdzenie umiejętności uważnego słuchania)

 

Dotarliśmy do Afryki, wysiadamy z tratw i idziemy na ląd po wodzie ( wysokie unoszenie kolan), a potem po gorącym piasku (lekkie podskoki). Rozglądamy się uważnie na boki , szukamy tubylców. Czas ruszać w drogę , przedzieramy się przez dżunglę (ruchy rękoma na boki). Chodźmy bardzo cicho by nikogo nie spłoszyć, albo by nas nie usłyszał lew (idziemy na palcach). Ciiiii !(dajemy palec na buzię). Słychać jakiś szelest. Uciekajmy na drzewo (naśladujemy wspinanie się na drzewo). O! Jaka miła małpka- chcesz to się pobawimy. Pomałpujmy tak jak ona( dzieci naśladują ruchy rodzica np. drapią się po plecach, skaczą na jednej nodze, itp.).Dość zabawy, chyba jesteśmy już bezpieczni i możemy schodzić z drzewa.(naśladujemy schodzenie z drzewa).Ruszamy dalej w drogę. Przed nami rzeka, musimy ją przeskoczyć (duży skok do przodu), a teraz skaczemy po kamieniach (małe podskoki).Uwaga! Krokodyl (naśladujemy kłapanie paszczy krokodyla), a tam płynie hipopotam (naśladujemy rękoma pływanie w wodzie). Już niedługo dotrzemy do wioski, musimy tylko przejść obok śpiącego węża (dziecko kładzie się na podłodze i sycząc poruszają się po niej).Nareszcie jesteśmy w wiosce. Witamy się z tubylcami ich językiem (dzieci powtarzają za rodzicem):

O, ale le
O, beri, tiki, tonga
masa, masa, masa
O, balua, balue.

 

Zabawy dodatkowe:

 

1. Obejrzyjcie film - bajkę o zwierzętach żyjących w Afryce. ( pierwsze trzy minuty)

https://www.youtube.com/watch?v=Rrlx6uW5hSg

 

2. Ozdóbcie węża (zał.)

 

3. Pobawcie się przy piosenkach:

https://www.youtube.com/watch?v=ZpslBSmV7Lg

 

https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464

 

4. Pokolorujcie obrazki (zał.)