10.06- środa

 Życie w wodach oceanów i mórz

 

1. Obejrzyjcie film o zwierzętach żyjących w morzach i oceanach:

 https://www.youtube.com/watch?v=PiayEX0bqjo

 

2. Ciekawostki morskie. ( Rodzice – mała podpowiedź- ciekawostki Uśmiech)

 

Otwarty ocean. Ocean to środowisko życia miliardów zwierząt. Ryby, ssaki, gady, a nawet ptaki pływają i nurkują w słonej wodzie. Większość stworzeń żyje blisko powierzchni wody, gdzie dociera światło słoneczne. W tej warstwie wód rozwijają się liczne gatunki roślin, dzięki czemu zwierzęta mają zapewniony pokarm. Tu żyją: delfiny, ryby latające, humbaki, żółwie, małe rybki (śledzie, sardele) oraz największe ssaki – wieloryby.

Sadzawki skalne. Woda w oceanach cyklicznie unosi się i opada. Gdy zalewa plaże, mówimy, że jest przypływ, a gdy się cofa – odpływ. Podczas odpływu część wody, która zalała wyłomy skalne i inne zagłębienia, pozostaje w nich razem z maleńkim światem istot żywych, które z nią przybyły, jak np. kraby, krewetki, rozgwiazdy, omułki, ślimaki.

Piaszczyste szelfy. Wokół wybrzeży kontynentów i wysp morza są stosunkowo płytkie. W wielu miejscach połacie falującej trawy morskiej porastają piaszczyste dno. Wiele organizmów gromadzi się tutaj, by polować, ukrywać się i żerować. W trawie morskiej możemy spotkać: żółwie, jaszczurki, rekiny, ośmiornice, kraby, meduzy.

Kolorowe korale. Rafy koralowe to największe „barwne plamy” na oceanie. Tysiące rozmaitych roślin i zwierząt żyje tutaj, żeruje i szuka schronienia przed napastnikami. Większość raf koralowych znajduje się w ciepłych, płytkich wodach tropikalnych rejonów świata. u żyje wiele gatunków ryb takich jak: barrakuda, rekiny, błazenki, papugoryby, skrzydlice, ośmiornice, rozgwiazdy.

Las podwodny – to las, w którym nie ma drzew, są tylko wielkie glony morskie – brunatnice. asy brunatnic rosną w chłodnych, prześwietlonych wodach i są tak wysokie jak drzewa. Foki, wydry i ryby polują ukryte wśród glonów, podczas gdy inne zwierzęta morskie żyją na dnie podwodnego lasu. Wiele ryb, np. murena czy niektóre gatunki rekinów, ukrywa się na dnie w piasku i poluje otwiera tylko paszczę i łapie ryby, które same do niej wpadają. Pewien gatunek małych rybek na noc również zakopuje się w piasku i wystawia na zewnątrz tylko głowy. Do skał przyklejone są jeżowce, które mają parzący jad w swoich igłach nie przeszkadza to wydrom morskim, dla których są przysmakiem.

Lodowate morza. Zwierzętom żyjącym na Arktyce i Antarktydzie nie przeszkadzają chłodne wody pokryte lodem. Gruba warstwa tłuszczu zgromadzonego pod futrem chroni je przed zimnem. W strefach podbiegunowych możemy zobaczyć zwierzęta z rodziny płetwonogich, czyli takie, które poruszają się po lądzie i w wodzie przy pomocy płetw, np. foki, słonie morskie, lamparty morskie. Tam też zobaczymy nielatające ptaki, czyli pingwiny, wielkie ssaki – płetwale błękitne (największe znane zwierzęta w historii Ziemi), walenie, orki.

W ciemnościach głębin. Na głębokości setek i tysięcy metrów w oceanie panuje zupełna ciemność. Żyjące tu zwierzęta muszą sobie radzić przy niewielkiej ilości światła lub w całkowitej ciemności. Niektóre podpływają ku powierzchni wody i nurkują z powrotem. Inne wykształciły dziwaczne i zachwycające sposoby przetrwania w posępnych głębinach, mają swoje własne światło. Do nich należy żabnica – zwierzę to ma na głowie światełko zawieszone jak na wędce – albo rybki zwane świetlikami. u także żyje kałamarnica, która pływa z dużo większym od siebie workiem, pełnym małych jajeczek, z których wylęgną się małe kałamarniczki.

  

2. Mamusiu, Tatusiu – przeczytajcie dzieciom - ,,Ada opowiada

 

O! Jaki ładny rysunek!  powiedziała mama, oglądając kolorowy rysunek Ady. Wczoraj Ada oglądała film o żółwiach żyjących w ciepłych wodach mórz i oceanów, a potem wzięła kredki, papier i zaczęła rysować. Niebieską kredką zaznaczyła kontur oceanu, narysowała wysokie fale i pokolorowała wodę jasnoniebieską kredką.  W oddali, na horyzoncie narysowała rybacki kuter. Przy brzegu z wody wychodziły trzy żółwice i wędrowały w kierunku skał po drugiej stronie plaży. Przy skałkach były już dwie samice i tylnymi odnóżami pracowicie kopały dołki. W  dołkach żółwice złożą jaja, z których wylęgną się małe żółwiki. żeby jaja były bezpieczne, żółwie mamy zasypią gniazda piaskiem, a potem wrócą do oceanu. Ciepły piasek będzie pełnił funkcję kołderki przez kilka tygodni, do czasu aż młode będą mogły przyjść na świat i samodzielnie dotrzeć do wody.  W czasie pierwszej wędrówki czyha na nie wiele niebezpieczeństw, dlatego żółwiki powędrują pod osłoną nocy. W  oddali Ada narysowała jeszcze palmy i kolorowe ptaki. Swój rysunek Ada podaruje babci.

 

3. Rozmowa na temat tekstu: podpowiedź (sprawdzamy czy dzieci uważnie słuchały)

Co narysowała Ada:

 

Ile żółwi wychodziło z wody?

-  Ile żółwi kopało dołki w piasku? 

-  Z czego wylęgają się małe żółwiki? 

-  O jakiej porze małe żółwie wędrują do wody?

 

Przedszkolaki, mogą również opowiedzieć Wam, Rodzice, co jeszcze zapamiętały z tekstu.

 

4. Poruszajcie się:

 https://www.youtube.com/watch?v=uYMe4FL23Vg

 

 

Zabawy dodatkowe:

 

Kochani Rodzice – teraz będą potrzebne farby, kartka papieru, pędzelek i troszkę wyobraźni……Uśmiech

 

Pomalujcie wasze dłonie farbami, a następnie odbijcie na kartce – co dalej?

Spójrzcie, oto kilka inspiracji do tego zadania.

  

 

Pobawcie się przy piosence:

https://www.youtube.com/watch?v=ZpslBSmV7Lg

Spróbujcie zaśpiewać refren.

 

I jeszcze poskaczcie troszkę:

https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ

 

  

A może poćwiczycie paluszki?

 

10 paluszków

Mam 10 palców małych do zabawy doskonałych (podnosimy dłonie do góry),
Mogę wszystko zrobić nimi – paluszkami malutkimi (ruszamy paluszkami).
Mogę zamknąć je w piąsteczki lub rozłożyć jak chusteczki (zamykamy piąstki i rozkładamy paluszki).
Mogę w słonko je zamienić, albo schować do kieszeni (rozszerzamy paluszki, i wkładamy do kieszeni).
Mogę podnieść je wysoko lub rozłożyć tak szeroko (podnosimy ręce wysoko do góry i rozkładamy w bok).
Mogą w koszyk się zaplatać albo jak motylek latać (splatamy dłonie palcami ze sobą, później machamy paluszkami).
Mogę je ustawić w rządku lub rozpocząć od początku! (łączymy paluszki w obu dłoniach).

 

Tomcio Paluch

Tomcio Paluch, (wszystkie palce zwinięte w pięść)
Tomcio Paluch tańczy sam! – (prostujemy kciuka)
Ram, pam, pam, ram, pam, pam! (zginamy i prostujemy kciuk)
Teraz przyszedł tancerz inny, (prostujemy palec wskazujący)
też w tańczeniu bardzo zwinny. (machamy palcem wskazującym)
I środkowy (prostujemy palec środkowy)
już do tańca jest gotowy. (machamy palcem środkowym)
Teraz serdeczny chce tańczyć troszeczkę. (machamy palcem serdecznym)
Ja też, ja też! – mały palec woła, (machamy małym palcem)
i tańczą leciutko raz dokoła, dwa dokoła. (krążymy całą dłonią)

 

Tam na stryszku

Tam na stryszku (robimy z rąk daszek)
małych myszek (zaciskamy piąstki i poruszamy nimi)
chrobotanie ciągle słyszę. (drapiemy palcami o stół)
Wciąż biegają, dokazują, (biegamy palcami)
podkradają, (zagarniamy dłonie do siebie)
łasuchują. (udajemy, że jemy)
Lecz je złapać trudna sztuka, (grozimy paluszkiem)
bo do norki dają nurka. (chowamy ręce za siebie).

 

 Zabawka do szybkiego wykonania- Meduza.