16.06-  wtorek

1. Zagadka słowna- Tęcza.

Kolorowy most na niebie,

co zachwyca dzieci.

Zjawia się, gdy deszczyk pada

 i słoneczko świeci. (tęcza)

 

2. Przedstawienie obrazka: tęcza.
- omówienie obrazka, rozmowa o indywidualnych doświadczeniach dzieci, kto widział tęczę, jakie miała kolory.

Rodzic pyta,

-Co to jest tęcza?.

- Czy dziecko pamięta, jak powstaje tęcza?.

- Jaki ma kształt?.

Zapoznaje dziecko z tym zjawiskiem pogodowym. Przypomina, że tęcza pojawia się na niebie wtedy, kiedy pada deszcz i świeci słońce. Wówczas promienie słońca załamują się w kropelkach wody. Rodzic pyta dziecko czy pamięta, jakie kolory ma tęcza.

 

3. Zabawa przy piosence – Tęcza   https://www.youtube.com/watch?v=LmBK0xFkhH4

Koleżanko, kolego
popatrz czasem na niebo.
Czasem zdarzyć się może
cud, zjawisko w kolorze.
                                                           

Ref : Tęcza, tęcza, cza, cza, cza.
Czarodziejska wstążka ta
wiąże niebo z ziemią o!
jaki kolorowy splot.
Tęcza, tęcza, cza, cza, cza.
Czarodziejska wstążka ta.                                   
Przez tę tęczę cały świat
czarodziejski uśmiech ma.

Narysuję tę tęczę
i na zawsze ci wręczę.
By ci było tęczowo,
tęczę noś kolorową.

Ref :Tęcza,..

Śpiewaj z nami o tęczy,
kiedy nuda cię dręczy.
W domu, w szkole, po burzy
tęcza minę rozchmurzy.                                 

Ref :Tęcza,..

4. Opowiadanie: „Historia tęczy”.  Rodzic  wykorzystuje proste sylwety: paski z kolorami tęczy, słońce, chmurkę, niebieski karton – niebo.

Kiedyś, bardzo dawno temu, wszystkie kolory świata zaczęły się sprzeczać. Każdy z nich utrzymywał, że jest najpiękniejszy, najważniejszy, najpotrzebniejszy.

Zieleń powiedziała:

- Jest oczywiste, że jestem najważniejszym kolorem. Jestem piękna i nie ma beze mnie wiosny, ani lata. Jestem kolorem trawy, drzew, liści. Beze mnie świat byłby smutny.

Przerwał jej niebieski:

- Patrzysz tylko na ziemię; a co z morzem i niebem? To ja nadaję im kolor. Ja pomalowałem caluteńkie niebo, każdą rzekę, jezioro, morze, ocean. Jestem niezbędny i najważniejszy!

Kolor żółty uśmiechnął się swoim zwyczajem:

- Jesteście wszystkie bardzo ważne, ale to ja przynoszę światu uśmiech, radość, ciepło. Słońce jest żółte, księżyc jest żółty, gwiazdy są żółte. Wszystko, co pomaluję jest takie piękne, że wszyscy patrzą na to z zachwytem!

Czerwień nie mogła znieść tego długiego wywodu:

- Ja jestem ponad wami wszystkimi bo ja jestem kolorem serca – miłości. Jestem też kolorem ognia. Daję ludziom ciepło. Beze mnie nie można się obejść!

Spór kolorów trwał i coraz bardziej się wzmagał. Nagle na niebie pojawiła się wielka czarna chmura i powiedziała:

- Jesteście niemądre kolory! Wszystkie jesteście piękne, jak motyle, jak kwiaty. Tak mi smutno jak słucham waszej kłótni! I chmura zaczęła płakać gęstym deszczem.

W tej chwili na niebie pojawiło się słońce i powiedziało:
- Nie płacz chmuro, a wy kolory, przestańcie się kłócić. Weźcie się za ręce i namalujcie na niebie coś pięknego razem, aby było widać was wszystkie.

- Kolory zaczęły malować na niebie różnobarwne pasy i tak powstała tęcza. Na jej widok chmurka się uśmiechnęła, a kolory zobaczyły, że każdy z nich jest piękny i niezastąpiony i wspaniale wyglądają razem!

Na pamiątkę tej chwili za każdym razem, gdy słońce chce pocieszyć kropelki spadającego deszczu, na niebie pojawia się tęcza.


5.  Rozmowa o treści opowiadania:

-  jakie kolory się kłóciły?.

- dlaczego, czy miały rację?.

-  kto się smucił?.

-  kto im pomógł, w jaki sposób pomógł?.

-  co wy byście doradzili kolorom, aby się nie kłóciły?.

6. Wprowadzenie kolorów podstawowych i pochodnych. Opowiadając historię, rodzic  maluje tęczę na kartonie i miesza kolory w miseczkach w sposób widoczny dla dzieci.

Na początku tęcza miała tylko 3 kolory: czerwony, zielony i niebieski. Wszyscy się nią zachwycali – dzieci, dorośli, zwierzęta i rośliny. Po pewnym czasie jednak, te same kolory znudziły się tęczy. Co tu zrobić, by być piękniejszą? – myślała tęcza. I całkiem przypadkiem malując niebo zmieszała czerwień z zielenią i tym sposobem była piękniejsza o jeden kolor – żółty. Minął jakiś czas i tęcza chciała być jeszcze większa i jeszcze piękniejsza, by sprawiać jeszcze większą radość dzieciom, dorosłym, roślinom i zwierzętom, które na nią patrzyły, ale nie wiedziała jak to zrobić. Z tych nerwów pomieszała niechcący czerwień z niebieskim i otrzymała następny wspaniały kolor – różowy. Była bardzo zadowolona. Po pewnym czasie zapragnęła, by niebo wyglądało jeszcze wspanialej. Zaczęła dolewać jedną farbę do drugiej i tym sposobem otrzymywała przeróżne kolory. I tak tęcza robi do dziś – coraz miesza swoje kolory, by stawać się większą, piękniejszą, podobać się dzieciom, dorosłym, roślinom, zwierzętom, słońcu i chmurkom.

- nazywanie kolorów tęczy, wymyślanie nazw dla nowych, nieznanych kolorów.

7. Zabawa ruchowa – Taniec chmurek ze słonkiem .R. przykleja dzieciom emblematy: słońca i chmurki. Dzieci wykonują różnorodne polecenia w rytm muzyki:
- chmurki tańczą ze słonkami;
- słonka szukają słonek, chmurki chmurek;
- słonka chowają się przed chmurami;
Zabawę kończy wspólny taniec w kole.

8. Film- Tęcza dla dzieci malowana różdżką  https://www.youtube.com/watch?v=X5OTGXAk7yU&vl=pl

 

Nauka kolorów z tęczą i różdżką dla dzieci. Magiczna różdżka rysuje kształty tęczy a następnie je koloruje odpowiednimi kolorami. Przyjemna muzyka, sympatyczny wręcz słodki krajobraz z chmurkami i słońcem zachęci dzieci do nauki. Życzymy miłej nauki kolorów z tęczą.


9. Praca plastyczna – „Tęcza” – dzieci samodzielnie mieszają różne kolory farb i malują tęczę na kartonach.

 

 

Karta pracy- KP2. 47