19.06. - piątek

 

1. Zabawa z dzieckiem w  śmieszne podwórkowe wyliczanki; wymawianie trudnych wyliczanek za rodzicem.

 

Aniołek fiołek róża bez,
konwalia balia wściekły pies.

 

Pałka, zapałka, dwa kije,
kto się nie schowa, ten kryje.

 

Ene due rike fake,
torba borba ósme smake.
Eus deus kosmateus,
i morele baks.

 

 Onse madonse flore,
omade omade omadeo deo riki tiki

 

Sprzedajemy naleśniki,
naleśniki są gorące,
i kosztują trzy tysiące,
raz dwa trzy

Entliczek – pentliczek,
czerwony stoliczek,
na kogo wypadnie,
na tego – bęc!.

 

Triumf,triumf misia bela.
Misia Kasia konfacela.
Misia a, misia be,
Misia Kasia, konface.

Palec pod budkę, bo za minutkę zamykam budkę.
Budka zamknięta nie ma klienta,
klient w Warszawie siedzi na ławie.

 

2.  Przeczytaj dziecku opowiadanie: „Wypadek Uli i Rafała”

 

Pewnego dnia, po przyjściu dzieci do przedszkola, pani zapytała:

Czy zauważyliście, kto jest nieobecny dzisiaj w przedszkolu? Ula i Rafał – odpowiedziały dzieci chórem. Czy wiecie, dlaczego ich nie ma? – pyta pani dalej. W Sali zapanowała cisza. Pani chwilę myślała, a potem powiedziała: – Leżą w szpitalu na obserwacji. – Dlaczego ich muszą obserwować? – spytała Kasia. – Bo zapomnieli jak się bezpiecznie bawić. – To chyba nieprawda – powiedział Adam. – Ja często bawię się z Rafałem i zabawy z nim są Fajne.

– widzisz Adasiu, fajna zabawa, jak ty to nazywasz, nie zawsze jest bezpieczna. Ula i Rafał wybrali zabawę, jazdę na rowerze. Oddalili się od domu i wjechali rowerami

w głęboki dół. Szczęściem rodzice, szybko to zauważyli i wezwali pomoc. Teraz w szpitalu lekarze obserwują, czy ten wypadek nie uszkodził im jakiegoś narządu wewnątrz ciała. Wiem to od ich rodziców, jak również to, że nie mieli założonych kasków.

– Moja mama ciągle przypomina mi o tym, jak wsiadam na rower – dodał Janek.

– Wszystko to prawda, ale oni nie posłuchali rad, ani zakazów rodziców.

– A czy wy wiecie, jak bawić się bezpiecznie, np. na placu zabaw? – zapytała pani. Po chwili ciszy podniósł się do góry las rąk. Dzieci podawały przykłady wielu mądrych, bezpiecznych zabaw na placu zabaw, podwórku, nad morzem itp.

 

3. Porozmawiaj z dzieckiem na temat usłyszanego opowiadania.

Zapytaj dziecko:Burza mózgów

- „Co może się przydarzyć, jak nie będziemy przestrzegać zasad bezpieczeństwa podczas zabaw”?

 

4. Pokaż dziecku film -Bezpieczne zachowania

 https://www.youtube.com/watch?v=YZOw6JvT5Ug

 

5.Różne formy zabaw (bezpiecznych i niebezpiecznych) Dziecko mówi: TAK, NIE.

Przykłady:

– gramy w piłkę na ulicy

– w piaskownicy budujemy zamki z piasku

– rowerem jedziemy sami, bez opieki dorosłych

– jadąc na rowerze zakładamy kask

– na placu zabaw rzucamy kamykami

- na placu zabaw bawimy się zgodnie z kolegami itd.

 

6. Podsumowanie podstawowych zasad bezpiecznej zabawy na świeżym powietrzu.

Przygotuj papier, mazak, pisak

Dziecko podaje przykłady bezpiecznych zabaw, a rodzic zapisuje, uzupełnia wypowiedzi dziecka w formie kodeksu; np.

– nie wolno rozmawiać na podwórku z nieznajomą osobą

– nie wolno niszczyć urządzeń zabawowych

– zakładamy kask, jeżeli jedziemy na rowerze itd.

 

7. Zabawa ruchowo-naśladowcza –,,Na podwórku”

Dziecko naśladuje różne zabawy na podwórku, na hasło zabawy podaną przez rodzica np. skaczemy na skakance, jazda na rowerze, podrzucanie piłki itp.

 

8. Przyjrzyj się ilustracji i opowiedz - Jak dzieci spędzają czas na podwórku?

 

- A Wy jak spędzacie czas na podwórku?

- Co najchętniej robicie?