Dzieci   4 letnie

Propozycje do pracy z dzieckiem w domu.

Temat kompleksowy;  Majowa łąka

 

19.05 – wtorek

 

1. „ Rozwiązujemy zagadki” – rozwiązywanie zagadek słownych związanych z tematem tygodnia.

Dziecko słucha zagadek, rozwiązuje je, podaje nazwy:

 Zagadka 1

Ma żółte i czarne paseczki, lata nad łąką i głośno bzyczy kiedy grzeje słonko... (pszczoła)

 

Zagadka 2

Czerwone ma nogi, biało- czarne piórka, do wody przed nim żaby dają nurka... ( bocian)

 

Zagadka 3

Skaczą po łące, pływają w wodzie, z bocianem żyją w ciągłej niezgodzie... ( żaby)

 

Zagadka 4

Ma dwie nóżki, choć nie bodzie, mieszka w trawie albo w wodzie.

Domek swój jak, sami wiecie, nosi zawsze na swym grzbiecie..........( ślimak)

 

Zagadka 5

Lata nad łąką w czerwonej kapotce, a na tej kapotce jest kropka przy kropce....(biedronka)

 

Zagadka 6

Tu cytrynek, tam paź królowej, wszędzie piękne, kolorowe, lekko unoszą się nad łąką, gdy tylko zaświeci słonko… (motyl)

 

Zagadka 7

Że jest w ogródku łatwo zgadniecie, skrył się, lecz widać kopczyki ziemi. ..(kret)

 

Zagadka 8

Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy, zimą grzeje słabo, latem z całej mocy…. (słońce)

 

 Zagadka 9

Kolorowe pachnące, w ogrodzie czy na łące, chętnie je zbieramy na bukiet dla mamy.

( kwiaty)

 

2. Przygoda małej pszczółki - opowiadanie C. Lewandowskiej czytane przez rodzica.

 

  Był piękny wiosenny dzień. Rodzina pszczela wraz z małą pszczółką wybrała się na łąkę, by zebrać z kolorowych kwiatów nektar i pyłek. Pamiętaj Maju, nie oddalaj się bo możesz zabłądzić i nie trafisz sama do naszego ula. Mamy bardzo dużo pracy, musimy zebrać nektar z kwiatów. Maja fruwała z kwiatka na kwiatek i zlizywała języczkiem nektar i pyłek z kwiatów. Nawet nie spostrzegła się, że oddaliła się daleko od swojej rodziny. I .... rozpłakała się. Co ja teraz zrobię? Jak trafię do swojego domku - ula? Nie pamiętam drogi. Aż tu, co to za duża pszczoła? Dzień dobry mała dziewczynko, co ty sama tu robisz? Jestem bąk Felek, dlaczego płaczesz? Ja jestem pszczółka Maja, przyfrunęłam na tę łączkę, by zbierać nektar ze swoją rodziną i się zgubiłam. I Maja się znowu rozpłakała. Nie płacz Maju, otrzyj z oczu łzy, ja ci pomogę i szybko znajdziemy twoją rodzinę. Wiem gdzie znajdują się najbliższe ule, pofruniemy Maju razem. I bąk Felek razem z mała pszczółką przyfrunęli do ula. Pszczółka podziękowała bąkowi i postanowiła więcej nie oddalać się od swojej rodziny pomimo pracy podczas zbierania pyłku i nektaru z kwiatów.

 Drodzy rodzice porozmawiajcie z dzieckiem na temat treści opowiadania:

 -Kto występował w opowiadaniu?

 -Co się przytrafiło małej pszczółce i dlaczego?

 

3. Aktywność plastyczna- Pszczółka.  Zapraszam do zabawy plastycznej.

 

Potrzebna będą : rolki z papieru toaletowego, kolorowy papier; żółty i brązowy, klej, nożyczki, dwa patyczki do szaszłyków, taśma klejąca lub kawałek plasteliny. Proponuję zrobić dwie pszczółki, żeby je potem wykorzystać do zabawy w bohaterów opowiadania i przypomnieć sobie przygodę pszczółki Mai- czyli zrobić mały teatrzyk.

- Najpierw owijamy rolki po papierze żółtym kolorem i je obklejamy żółtym papierem.

- Wycinamy i przyklejamy brązowe paski w małych odstępach, ale nie do samej góry, bo musi być miejsce na oczy.

- Następnie wycinamy z żółtego papieru skrzydełka- mogą być w kształcie serduszek i przyklejamy je od tyłu na rolkę.

- Teraz tylko wyciąć małe kółeczka i przykleić je u góry jako oczy ( lub narysować), dokleić jeszcze czułki, które wycinamy z brązowego lub czarnego papieru.

Można również wyciąć koło z jasnego  papieru, narysować, wyciąć i przykleić.

Na koniec pszczółki osadzić na patyczkach – można przykleić taśmą lub plastelina i pszczółki – GOTOWE.

W opowiadaniu występuje jeszcze bąk – Felek. Możemy go zrobić podobnie jak pszczołę, tylko powinien być bardziej okrągły- z połówki rolki.

 A teraz zapraszam do zabawy w teatr wg opowiadania lub wymyśleć swoje opowiadanie.

 

 

5. Zachęcam do obejrzenia krótkiego filmiku na temat mieszkańców łąki

https://www.youtube.com/watch?v=LIsNWZUA8X4