Dzieci   4 letnie

Propozycje do pracy z dzieckiem w domu.

Temat kompleksowy;     Święto  Mamy i  Taty

 

25.05- poniedziałek

1. Zapraszam Was  do wysłuchania opowiadania Agnieszki Galicy pt. „Nasi rodzice”. 

 

– Uwaga, uwaga! – zawołała pani Paulina. – Mam ważne ogłoszenie. Jeż Julek nadstawił uszy z ciekawości. – Niedługo – mówiła pani – będzie ważny dzień, święto waszej mamy, a parę dni później święto taty. – Aha, to mojej mamy i taty też będzie święto – pomyślał Julek. – Trzeba coś przygotować, żeby było świątecznie, ale co? – Dziś narysujemy piękne laurki – powiedziała pani. – Jedną dla mamy, a drugą dla taty – ucieszyła się Martynka. – Najpiękniejsze na świecie! – zawołał Bartek. – Bo najbardziej ze wszystkich kocham mamę i tatę! 

– A ja jeszcze kocham swojego braciszka – dodała Martysia. – Chociaż on jest jeszcze bardzo malutki, to wszyscy go kochamy. – Mama, tata i dzieci to jest rodzina – wyjaśniła pani. – A w rodzinie wszyscy się kochają. – A babcia i dziadek? – spytał Franio. – Czy to też rodzina? – Oczywiście – przytaknęła pani. – To są rodzice waszych rodziców, oni wszyscy są waszą rodziną. – Rodzice rodziców – zaśmiał się Bartek. – Ale śmiesznie! – No tak – stwierdziła Martynka. – Przecież moja mama nie mówi do babci: babciu, tylko: mamo. – A mój tato powiedział, że jego mama robi lepsze placki z jabłkami niż moja mama – opowiadała Asia. – I mama powiedziała, że tata nie zna się na plackach. – Placki z jabłkami, pycha – poklepywał się po brzuchu Jarek. – Halo, halo – zawołała pani. – Teraz nie rozmawiamy o plackach, tylko bierzemy się do rysowania! – Strasznie długo będziemy rysowali – narzekał Bartek. – Aż dwie laurki. – No, zaczynajcie już, bo nie zdążycie – powiedział Julek. – A ja wam coś zaśpiewam. Pewnie znacie melodię do takiej piosenki o królu... 

Raz pewien król marzenia snuł, wciąż szukał swej królowej. Gdy spotkał ją, za rękę wziął, zrobili ślub – i gotowe. I zaraz też zechcieli mieć córeczkę i dla niej brata, Bo ta królowa i ten król to twoja mama i tata. Dzieci podśpiewywały pod nosem melodię i rysowały najpiękniej jak potrafią. A Martynka narysowała rodzicom nawet królewskie korony. To dopiero mama z tatą się ucieszą! 

 

2. Spróbujcie odpowiedzieć teraz na pytania:

– O jakim ważnym dniu powiedziała pani przedszkolakom?

– Jaki prezent przygotują dzieci dla mamy i taty z okazji ich święta?

 – Co to jest rodzina? 

 

3.  Spójrzcie na obrazek przedstawiający rodzinę. 

  

Przyjrzyjcie się uważnie i powiedzcie;

 -  Kto stoi obok mamy/taty?-

-   Kto w rodzinie jest najwyższy/najniższy?

 -  Jak ma na imię twoja mama, tata, siostra, brat, babcia, dziadek?

 -  Co robi w domu mama/tata?

 -  Co robicie wspólnie z rodzicami?

 -  Jak bawicie się z rodzeństwem? 

 

4. Chciałabym, abyś spróbował(a) nauczyć się krótkiej rymowanki „Rodzina” K. Sąsiadka. Jest to wiersz ilustrowany ruchem. Przygotuj rączkę, a właściwie paluszki, bo to one będą ilustrowały członków twojej rodziny. Zaczynamy. Rodzina

 

 Ten pierwszy - to dziadziuś.  - rączka zaciśnięta w piąstkę i prostujemy kciuk 

A obok - babunia.  - prostujemy palec wskazujący 

Największy  - to tatuś.  -prostujemy środkowy palec 

A przy nim - mamunia.  - prostujemy serdeczny palec 

A to ja - dziecinka mała!  - prostujemy najmniejszy palec

 A to – moja rączka cała!  - pokazujemy swoją rączkę 

 

5. Zabawa “Zmienne nastroje”.

Potrzebna nam będzie piłka. Umawiamy się z dziećmi na odpowiednie sygnały:
– podrzucenie piłki – dzieci głośno się śmieją
– trzymanie piłki w górze – dzieci milkną, a do ich ust przyklej się szeroki uśmiech
– gdy piłka dotyka ziemi – dzieci są bardzo poważne
– kiedy rodzic chowa piłkę za siebie – dzieci udają przestraszone
– rodzic ukrywa twarz za piłką – dzieci są senne

Dla chętnych- Korale –praca plastyczna

Karta pracy; KP.2- 40  - (budowanie wypowiedzi, sprawność manualna, )