Dzieci 6 – letnie

Materiały do pracy z dzieckiem w domu

Temat kompleksowy: Dzieci świata

 

28.05.20- czwartek 

 

 

1.Kolorowy pociąg – wysłuchanie wiersza S. Daraszkiewicza


Jedzie, jedzie pociąg dookoła świata,
w barwnych chorągiewkach, kolorowych kwiatach.
A w pociągu olbrzymia gromada,
i na każdej stacji, ktoś jeszcze dosiada.
Wsiadajcie pasażerki i pasażerowie,
lecz niech każdy o sobie opowie.

Ja jestem Murzynka, mam kręcone włosy,
daję wam w podarku, dwa duże kokosy,
a może nie wiecie, co to znaczy kokos?
To palmowy orzech, co rośnie wysoko

W niskim ukłonie, czoło chylę,
mam dla was figi i daktyle.
Przyjeżdżam do was na wielbłądzie,
kto ma odwagę, niech wsiądzie.

Mam dwie pałeczki zamiast łyżeczki
i pałeczkami jem ryż z miseczki.
Piszą pędzelkiem, sypiam na matach,
a mój podarek - chińska herbata.

Na zielonym stepie, stado wołów pasam,
łapię dzikie konie, przy pomocy lassa.
Lasso to jest długa, bardzo długa lina,
a moja ojczyzna, zwie się Argentyna.

Francja jest złota i zielona,
Francja ma słodkie winogrona.
Rodacy moi z tego słyną,
że robią wino, dobre wino.

Jedzie, jedzie pociąg dookoła świata,
w barwnych chorągiewkach, w kolorowych kwiatach.
Kolorowy pociąg wesoła muzyka,
a więc proszę wsiadać, proszę drzwi zamykać.

Już ruszył nasz pociąg i gwiżdże i mknie.
Jak dobrze, jak milo, że zabrał i mnie.
Śpiewamy piosenkę, bębenka nam brak,
a koła wirują: tak, tak, tak, tak, tak.

2. Rozmowa na temat treści wiersza
- jakiej narodowości dzieci wsiadały kolejno do pociągu?
- jak nazywały się kraje, z których pochodziły?

Poszukajcie w internecie flag państw, o których była mowa w wierszu. Popatrzcie też na inne flagi. Która jest podobna do naszej – biało-czerwonej?

 

3. „Kraje i ich mieszkańcy”– zabawa językowa, przeliczanie liczby głosek w słowach.

Rodzic mówi np.

Polska, a dziecko nazywa mieszkańca tego kraju – Polak, a następnie przelicza głoski w wyrazie P-o-l-a-k – i podaje liczę 5

Turcja – Turek,

Francja – Francuz….itd….

 

4.„Dom dla kolegi” ‒ przygotuj ulubione klocki dziecka. Połóż je na podłodze w jednej części pokoju. Poproś dziecko, aby zbudowało z nich budowlę w drugiej części pokoju. Zadaniem dziecka jest przeniesienie klocków w z jednego miejsca na drugie, ale bez wykorzystania dłoni – może je przesuwać nogą, łokciem, przenosić palcami stóp itp. Gdy wszystkie klocki będą przeniesione, poproś o stworzenie z nich budowli.

Pierwsza część zabawy rozwija kreatywność dziecka oraz jego koordynację ruchową, druga (układanie klocków) ‒ kształtuje sprawność manualną.

 

5. Kolorowe dzieci – wysłuchanie piosenki Majki Jeżowskiej, oglądanie zdjęć podczas słuchania

https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4

Gdyby, gdyby moja mama
Pochodziła z wysp Bahama
To od stóp po czubek głowy
Byłabym czekoladowa

 

Mogłam przyjść na świat w Cejlonie
Na wycieczki jeździć słoniem
I w Australii mieć tatusia
I z tatusiem łapać strusie

Ref.: Nie patrz na to i (jo) w jakim kraju
Jaki kolor i (jo) dzieci mają
I jak piszą na tablicy
To naprawdę się nie liczy!

Przecież wszędzie i (jo) każda mama
Każdy tata i (jo) chce tak samo
Żeby dziś na całym świecie
Mogły żyć szczęśliwe dzieci

 

Mogłam małą być Japonką
Co ubiera się w kimonko
Lub w Pekinie z rodzicami
Ryż zajadać pałeczkami

 

Od kołyski żyć w Tunisie
Po arabsku mówić dzisiaj
Lub do szkoły biec w Mombasie
Tam gdzie palmy rosną w klasie

 

Ref.: Nie patrz na to i (jo) w jakim kraju

Los to sprawił lub przypadek,

Że Hindusem nie był dziadek

Tata nie był Indianinem

I nie w Peru mam rodzinę.

 

Ref.: Nie patrz na to i (jo) w jakim kraju

 

6. Praca z KP4.31a – odszukiwanie obrazków postaci na podstawie ich sylwet.

 

7. Praca z KP4.31b – odnajdywanie wspólnych cech dzieci na zdjęciach, rysowanie symboli.

 

Pozdrawiam.