Dzieci 6 – letnie
Materiały do pracy z dzieckiem w domu
Temat kompleksowy: Dzieci świata
28.05.20- czwartek
1.Kolorowy pociąg – wysłuchanie wiersza S. Daraszkiewicza
Jedzie, jedzie pociąg dookoła świata,
w barwnych chorągiewkach, kolorowych kwiatach.
A w pociągu olbrzymia gromada,
i na każdej stacji, ktoś jeszcze dosiada.
Wsiadajcie pasażerki i pasażerowie,
lecz niech każdy o sobie opowie.
Ja jestem Murzynka, mam kręcone włosy,
daję wam w podarku, dwa duże kokosy,
a może nie wiecie, co to znaczy kokos?
To palmowy orzech, co rośnie wysoko
W niskim ukłonie, czoło chylę,
mam dla was figi i daktyle.
Przyjeżdżam do was na wielbłądzie,
kto ma odwagę, niech wsiądzie.
Mam dwie pałeczki zamiast łyżeczki
i pałeczkami jem ryż z miseczki.
Piszą pędzelkiem, sypiam na matach,
a mój podarek - chińska herbata.
Na zielonym stepie, stado wołów pasam,
łapię dzikie konie, przy pomocy lassa.
Lasso to jest długa, bardzo długa lina,
a moja ojczyzna, zwie się Argentyna.
Francja jest złota i zielona,
Francja ma słodkie winogrona.
Rodacy moi z tego słyną,
że robią wino, dobre wino.
Jedzie, jedzie pociąg dookoła świata,
w barwnych chorągiewkach, w kolorowych kwiatach.
Kolorowy pociąg wesoła muzyka,
a więc proszę wsiadać, proszę drzwi zamykać.
Już ruszył nasz pociąg i gwiżdże i mknie.
Jak dobrze, jak milo, że zabrał i mnie.
Śpiewamy piosenkę, bębenka nam brak,
a koła wirują: tak, tak, tak, tak, tak.
2. Rozmowa na temat treści wiersza
- jakiej narodowości dzieci wsiadały kolejno do pociągu?
- jak nazywały się kraje, z których pochodziły?
Poszukajcie w internecie flag państw, o których była mowa w wierszu. Popatrzcie też na inne flagi. Która jest podobna do naszej – biało-czerwonej?
3. „Kraje i ich mieszkańcy”– zabawa językowa, przeliczanie liczby głosek w słowach.
Rodzic mówi np.
Polska, a dziecko nazywa mieszkańca tego kraju – Polak, a następnie przelicza głoski w wyrazie P-o-l-a-k – i podaje liczę 5
Turcja – Turek,
Francja – Francuz….itd….
4.„Dom dla kolegi” ‒ przygotuj ulubione klocki dziecka. Połóż je na podłodze w jednej części pokoju. Poproś dziecko, aby zbudowało z nich budowlę w drugiej części pokoju. Zadaniem dziecka jest przeniesienie klocków w z jednego miejsca na drugie, ale bez wykorzystania dłoni – może je przesuwać nogą, łokciem, przenosić palcami stóp itp. Gdy wszystkie klocki będą przeniesione, poproś o stworzenie z nich budowli.
Pierwsza część zabawy rozwija kreatywność dziecka oraz jego koordynację ruchową, druga (układanie klocków) ‒ kształtuje sprawność manualną.
5. Kolorowe dzieci – wysłuchanie piosenki Majki Jeżowskiej, oglądanie zdjęć podczas słuchania
https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4
Gdyby, gdyby moja mama
Pochodziła z wysp Bahama
To od stóp po czubek głowy
Byłabym czekoladowa
Mogłam przyjść na świat w Cejlonie
Na wycieczki jeździć słoniem
I w Australii mieć tatusia
I z tatusiem łapać strusie
Ref.: Nie patrz na to i (jo) w jakim kraju
Jaki kolor i (jo) dzieci mają
I jak piszą na tablicy
To naprawdę się nie liczy!
Przecież wszędzie i (jo) każda mama
Każdy tata i (jo) chce tak samo
Żeby dziś na całym świecie
Mogły żyć szczęśliwe dzieci
Mogłam małą być Japonką
Co ubiera się w kimonko
Lub w Pekinie z rodzicami
Ryż zajadać pałeczkami
Od kołyski żyć w Tunisie
Po arabsku mówić dzisiaj
Lub do szkoły biec w Mombasie
Tam gdzie palmy rosną w klasie
Ref.: Nie patrz na to i (jo) w jakim kraju
Los to sprawił lub przypadek,
Że Hindusem nie był dziadek
Tata nie był Indianinem
I nie w Peru mam rodzinę.
Ref.: Nie patrz na to i (jo) w jakim kraju
6. Praca z KP4.31a – odszukiwanie obrazków postaci na podstawie ich sylwet.
7. Praca z KP4.31b – odnajdywanie wspólnych cech dzieci na zdjęciach, rysowanie symboli.
Pozdrawiam.
Przedszkole Miejskie w Olsztynku
przedszkoleolsztynek.pl