Dzieci  5 letnie

Propozycje do pracy z dzieckiem w domu.

Temat kompleksowy;    Dziecięce wrażenia i uczucia

01.06- poniedziałek                                                                     

 

Z okazji Dnia Dziecka życzę Ci:                                         
Kolorowych snów,                                                                                     
Uśmiechu od ucha do ucha,
Pięknych bajek na dobranoc,

Własnego pieska i kotka,                                                                      
Co dzień nowych przygód,
Butów siedmiomilowych,
Gwiazdki z nieba,
Wspaniałych przyjaciół,
I wesołej rodzinki!

 

Zabawa „Powitanie”

– witamy się po japońsku – głęboki skłon ze złożonymi dłońmi na piersi
– witamy się jak Eskimosi – pocieranie się noskami

– po europejsku – podawanie dłoni i mówienie „Dzień dobry” – w różnych językach :

 „Guten Tag”, „Good Morning”.

                                                                         

1.  Wszystkie dzieci nasze są-. Rozmowa na temat dzieci mieszkających na innychkontynentach. Przeglądanie zdjęć, albumów, atlasu geograficznego z innymi częściami świata oraz filmu edukacyjnego

„Kolorowe dzieci”. https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4.

2. Słuchanie wiersza W. Fabera ,,Dzieci świata”
W Afryce w szkole na lekcji,
Śmiała się dzieci gromada,
Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
Że gdzieś na świeci śnieg pada.

A jego rówieśnik Eskimos,
Tez w szkole w chłodnej Grenlandii,
Nie uwierzył, że są na świecie
Gorące pustynie i palmy.

Afryki, ani Grenlandii
My także jak dotąd nie znamy,
A jednak wierzymy w lodowce,
W gorące pustynie, w banany.

I dzieciom z całego świata,
chcemy ręce uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak i z nas samych wyrosną.

Rozmowa na temat wiersza:
– Z czego śmiały się dzieci afrykańskie i dlaczego?
– Gdzie mieszkają Eskimosi?
– O czym nie wiedziały eskimoskie dzieci?
– Co łączy dzieci na całym świecie?

3. Oglądanie obrazków przedstawiających dzieci z różnych kontynentów. 

- Dostrzeganie różnic i podobieństw między ludźmi. Powiedz, jakie cechy wyglądu i ubioru mają dzieci mieszkające w Afryce, Europie, Azji?  Wymień różnice między przedstawionymi na nich dziećmi (kolor skóry, kształt oczu itd.). Odszukaj cechy wspólne – dzieci mają oczy takiego samego koloru jak ja, są takiego samego wzrostu, mają na sobie element ubrania w tym samym kolorze.

  

Karty pracy dla dzieci 5 letnich – od strony 25- 28. ( na cały tydzień).

 

 

 

 

Sformułowanie wniosku:             Każdy jest wyjątkowy- wygląda inaczej.

 

 

4. Zagadki – rodzic czyta zagadki a dzieci zgadują o kim jest mowa:


- Gdy czas na łowy to igloo buduje, uczy swego synka, jak się poluje.  (Eskimos)
- Pałeczkami ryż zjada, legendy o smokach opowiada, ma skośne oczy i żółtą skórę, jego kraj

otoczony jest Wielkim Murem.  (Chińczyk)

- Indianie mówią o nas „Biała twarz”, zajrzyj do lusterka i już go masz!.  (Europejczyk)
- Na sawannie urządza polowanie, już z daleka słychać tam- tamów granie. (Afrykańczyk)
- Gdy świętuje, chodzi w pióropuszu, fajkę pokoju pali, by dodać sobie animuszu. (Indianin)

 

5. Wykonanie pracy plastycznej „Dzieci z całego świata”.

https://pracaplastyczna.pl/index.php/inne/206-dzieci-z-roznych-stron-swiata

 

Przygotowujemy sylwety dzieci z twardego brystolu lub tektury oraz podstawki z dwoma nacięciami. Naszym zadaniem jest wykonanie charakterystycznego stroju dla danej postaci np.  Eskimosa, Chińczyka, Japonki, Indianina itp. Do wykonania pracy, wykorzystujemy różnorodne materiały  i stosujemy różne techniki wg własnej inwencji. Po ozdobieniu postaci, wkładamy nogi sylwety w nacięcia (jedną nogę zaginają do przodu, drugą do tyłu)
i przyklejamy od spodu klejem lub taśmą. Gdy sylwety są już dobrze umocowane, możemy  wykonać postaciom buty z plasteliny, naszkicować bluzkę, spodnie wyciąć i przykleić na właściwą część sylwety.

 

6. Wysłuchaj piosenki „Jesteśmy dziećmi”. Naucz się refrenu i pierwszej zwrotki. Zaśpiewaj solo lub w duecie na przykład ze swoim rodzeństwem lub rodzicem.

https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ

 

Czy jesteś z Afryki,
Czy też z Ameryki,
Nie jest ważne gdzie mieszkamy,
Bo jesteśmy tacy sami.

 

     Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.

 

Czy mówisz po polsku,
Czy też po japońsku,

Wszyscy dobrze rozumiemy,
Czego tak naprawdę chcemy.

 

    Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!.....

 

Odpowiedz na pytania;

 

− Czego pragnie każde dziecko?

− Czy każde dziecko jest bezpieczne i szczęśliwe?

− Czy dzieci innych ras, mające inny kolor skóry, różnią się jeszcze czymś od nas?