Dzieci 5 letnie
Propozycje do pracy z dzieckiem w domu.
Temat kompleksowy; Dziecięce wrażenia i uczucia
01.06- poniedziałek
Z okazji Dnia Dziecka życzę Ci:
Kolorowych snów,
Uśmiechu od ucha do ucha,
Pięknych bajek na dobranoc,
Własnego pieska i kotka,
Co dzień nowych przygód,
Butów siedmiomilowych,
Gwiazdki z nieba,
Wspaniałych przyjaciół,
I wesołej rodzinki!
Zabawa „Powitanie”
– witamy się po japońsku – głęboki skłon ze złożonymi dłońmi na piersi
– witamy się jak Eskimosi – pocieranie się noskami
– po europejsku – podawanie dłoni i mówienie „Dzień dobry” – w różnych językach :
„Guten Tag”, „Good Morning”.
1. Wszystkie dzieci nasze są-. Rozmowa na temat dzieci mieszkających na innychkontynentach. Przeglądanie zdjęć, albumów, atlasu geograficznego z innymi częściami świata oraz filmu edukacyjnego
„Kolorowe dzieci”. https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4.
2. Słuchanie wiersza W. Fabera ,,Dzieci świata”
W Afryce w szkole na lekcji,
Śmiała się dzieci gromada,
Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
Że gdzieś na świeci śnieg pada.
A jego rówieśnik Eskimos,
Tez w szkole w chłodnej Grenlandii,
Nie uwierzył, że są na świecie
Gorące pustynie i palmy.
Afryki, ani Grenlandii
My także jak dotąd nie znamy,
A jednak wierzymy w lodowce,
W gorące pustynie, w banany.
I dzieciom z całego świata,
chcemy ręce uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak i z nas samych wyrosną.
Rozmowa na temat wiersza:
– Z czego śmiały się dzieci afrykańskie i dlaczego?
– Gdzie mieszkają Eskimosi?
– O czym nie wiedziały eskimoskie dzieci?
– Co łączy dzieci na całym świecie?
3. Oglądanie obrazków przedstawiających dzieci z różnych kontynentów.
- Dostrzeganie różnic i podobieństw między ludźmi. Powiedz, jakie cechy wyglądu i ubioru mają dzieci mieszkające w Afryce, Europie, Azji? Wymień różnice między przedstawionymi na nich dziećmi (kolor skóry, kształt oczu itd.). Odszukaj cechy wspólne – dzieci mają oczy takiego samego koloru jak ja, są takiego samego wzrostu, mają na sobie element ubrania w tym samym kolorze.
Karty pracy dla dzieci 5 letnich – od strony 25- 28. ( na cały tydzień).
Sformułowanie wniosku: Każdy jest wyjątkowy- wygląda inaczej.
4. Zagadki – rodzic czyta zagadki a dzieci zgadują o kim jest mowa:
- Gdy czas na łowy to igloo buduje, uczy swego synka, jak się poluje. (Eskimos)
- Pałeczkami ryż zjada, legendy o smokach opowiada, ma skośne oczy i żółtą skórę, jego kraj
otoczony jest Wielkim Murem. (Chińczyk)
- Indianie mówią o nas „Biała twarz”, zajrzyj do lusterka i już go masz!. (Europejczyk)
- Na sawannie urządza polowanie, już z daleka słychać tam- tamów granie. (Afrykańczyk)
- Gdy świętuje, chodzi w pióropuszu, fajkę pokoju pali, by dodać sobie animuszu. (Indianin)
5. Wykonanie pracy plastycznej „Dzieci z całego świata”.
https://pracaplastyczna.pl/index.php/inne/206-dzieci-z-roznych-stron-swiata
Przygotowujemy sylwety dzieci z twardego brystolu lub tektury oraz podstawki z dwoma nacięciami. Naszym zadaniem jest wykonanie charakterystycznego stroju dla danej postaci np. Eskimosa, Chińczyka, Japonki, Indianina itp. Do wykonania pracy, wykorzystujemy różnorodne materiały i stosujemy różne techniki wg własnej inwencji. Po ozdobieniu postaci, wkładamy nogi sylwety w nacięcia (jedną nogę zaginają do przodu, drugą do tyłu)
i przyklejamy od spodu klejem lub taśmą. Gdy sylwety są już dobrze umocowane, możemy wykonać postaciom buty z plasteliny, naszkicować bluzkę, spodnie wyciąć i przykleić na właściwą część sylwety.
6. Wysłuchaj piosenki „Jesteśmy dziećmi”. Naucz się refrenu i pierwszej zwrotki. Zaśpiewaj solo lub w duecie na przykład ze swoim rodzeństwem lub rodzicem.
https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ
Czy jesteś z Afryki,
Czy też z Ameryki,
Nie jest ważne gdzie mieszkamy,
Bo jesteśmy tacy sami.
Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.
Czy mówisz po polsku,
Czy też po japońsku,
Wszyscy dobrze rozumiemy,
Czego tak naprawdę chcemy.
Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!.....
Odpowiedz na pytania;
− Czego pragnie każde dziecko?
− Czy każde dziecko jest bezpieczne i szczęśliwe?
− Czy dzieci innych ras, mające inny kolor skóry, różnią się jeszcze czymś od nas?
Przedszkole Miejskie w Olsztynku
przedszkoleolsztynek.pl