04.06 - czwartek

 

Zestaw ćwiczeń ruchowych z wykorzystaniem gazet  lub gąbki

Dziecko wspólnie z rodzicem maszeruje po dywanie. W rękach trzymają gazety. Liczą głośno do czterech, na cztery podnoszą do góry rękę z gazetą.

- Ćwiczenie wyprostne – Uwaga, lis!

Dziecko zamienia się w kurę. Porusza się po całym dywanie sposób charakterystyczny dla tych zwierząt. Na hasło: „Uwaga lis”, zatrzymuje się natychmiast w miejscu, prostuje plecy, kładzie gazetę na głowie i stoi nieruchomo do chwili, aż usłyszy „Lis uciekł”.

- Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Ziarno dla kury.

Dziecko stoi w lekkim rozkroku. Zwija gazetę w kulkę – to ziarno dla zwierząt – i trzyma ją oburącz przed sobą. Na umówiony sygnał dziecko przenosi kulkę z gazety oburącz za głowę, puszczając na podłogę za plecami (wysypuje ziarna), a następnie zamienia się w kurę – wykonuje skłon do przodu, oburącz chwyta kulkę leżącą z tyłu i podnosi do góry na znak wykonania zadania.

- Ćwiczenie mięśni brzucha – Ukryte ziarno.

Dziecko leży na brzuchu. Kulkę z gazety układa przed sobą, policzek opiera na dłoniach ułożonych na podłodze jedna na drugiej. Na sygnał rodzica wkłada kulkę pod brodę, wyciąga ręce wprzód, podnosi klatkę piersiową i utrzymuje przez chwilę taką pozycję. Następnie wraca do pozycji wyjściowej.

- Zabawa z elementem rzutu i celowania, dziecko trzyma w jednej ręce kulkę z gazety.

Rodzic stoi w pewnej odległości od dziecka, trzymając kosz/pudło. Dziecko kolejno rzuca kulką tak, aby trafić do celu. Wykonuje ćwiczenie na przemian: prawą ręką i lewą ręką.

- Ćwiczenia stóp.

Dziecko siedzi w siadzie skulnym. Kulkę (ziarenko) układa przed stopami. Na sygnał rodzica kładzie stopy na kulce i przesuwa ją naprzemiennie: do przodu i do tyłu (stopami po podłodze). Po kilku próbach odrywa stopy od podłogi.

- Ćwiczenie oddechowe.

Dziecko leży na brzuchu. Kulkę z gazety układa przed sobą. Stara się dmuchnąć na kulkę tak mocno, aby przesunęła się w dowolną stronę.

„Wycieczka”

Idzie pani: tup, tup, tup (stukamy plecy malucha opuszkami palców),
dziadek z laską: stuk, stuk, stuk (stukamy w plecy zgiętym palcem),
skacze dziecko: hop, hop, hop (opieramy dłoń na przemian to na przegubie i na palcach)
żaba robi długi skok (dotykamy stóp, pleców i głowy dziecka).
Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu (dmuchamy w jedno i w drugie ucho dziecka),
kropi deszczyk: puk, puk, puk (stukamy w plecy dziecka wszystkimi palcami),
deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup (klepiemy plecki dziecka dłońmi złożonymi w miseczki),
a grad w szyby łup, łup, łup (stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści).
Świeci słonko (palcem wykonujemy na plecach koliste ruchy),
wieje wietrzyk (dmuchamy we włosy dziecka),
pada deszczyk (znowu stukamy opuszkami palców).
Czujesz dreszczyk? (leciutko szczypiemy w kark).

 

2. Co to są emocje?. Jak myślicie?

 

Dzieci sami spróbujcie zdefiniować czym mogą być emocje.

 

Emocje- to coś co rodzi się w naszym sercu, poprzez różne sytuacje i okoliczności, których jesteśmy uczestnikami- ich źródłem jest wszystko co nas otacza. Emocje nie są ani dobre, ani złe. Każdy ma prawo czuć się szczęśliwy, jak i zły. Najważniejsze jest to, co robimy z tymi emocjami, czy i w jaki sposób pokażemy nasze emocje innym.

 

3. Obejrzyjcie ilustrację z emocjami.

 

- Powiedzcie jak się dzisiaj czujecie?.

- Dlaczego?.

- Co sprawiło, że czujesz się wesoły/ smutny/ zły/ niezadowolony…?.

4. „ Pokaż jak się czujesz, gdy” – zabawa dydaktyczna.

 

- Ktoś sprawi Tobie przykrość.

- Jesteś głodny.

- Dostaniesz prezent.

- Boli Cię ząb/ brzuch.

- Boisz się dużego psa.

 

5. Opowiadanie relaksacyjne. Połóżcie się, zamknijcie oczy i wyobraźcie sobie;

 

„ Jest ciepły wiosenny dzień. Spacerujesz po polu pełnym kwiatów. Wąchasz te kwiaty. Widzisz czerwone poziomki wokół siebie. Zrywasz kilka i zjadasz je. Są słodkie i soczyste. Widzisz małego zajączka skaczącego po ścieżce. Idziesz po ścieżce za zajączkiem, aż do skraju lasu. On znika. Ścieżka zamienia się w zimne, żółte błoto. Zdejmujesz buty i  skarpetki i idziesz poprzez błoto. Czujesz, że błoto przelewa Ci się między palcami. Podchodzisz do strumyka, siadasz na kamieniu, moczysz nogi w wodzie. Podpływa mała rybka i skubie końce twoich palców. Czujesz łaskotanie. Schodzisz z kamienia, wycierasz stopy miękkimi, zielonymi liśćmi, a następnie zakładasz skarpety i  buty. Czujesz się czysty. Słyszysz, że ktoś Cię wola i biegniesz za głosem”

 

Który fragment opowiadania podoba Ci się najbardziej? Dlaczego?.

 

6. Narysujcie portret swojej twarzy, pokażcie na twarzy emocje, które Wam dzisiaj towarzyszą. 

 

7. Piosenka - „ Nasze emocje”, (pobierz) dostępna w linku:  https://www.youtube.com/watch?v=kRJFN6V7TB4 

 

PIOSEKNA „NASZE EMOCJE”

 

   Refren: Radość, smutek, złość i strach.

Tyle uczuć mieszka w Nas.

To emocje Nasze są, które wyjść na zewnątrz chcą.

 

Płyną z serca spontanicznie.

Od kołyski w Nas mieszkają.

I się zdarza bardzo często, że o sobie znać nam dają.

 

   Refren: Radość, smutek, złość i strach.

Tyle uczuć mieszka w Nas.

To emocje Nasze są, które wyjść na zewnątrz chcą.

 

Nie ma wcale nic w tym złego,

że się czasem zezłościmy,

że czujemy wstyd lub smutek.

My z tym sobie poradzimy!

 

   Refren: Radość smutek złość i strach.

Tyle uczuć mieszka w Nas.

To emocje Nasze są, które wyjść na zewnątrz chcą.

 

Wygonimy wszystkie strachy,

damy w kość okropnej złości.

I zadbamy by najwięcej,

było śmiechu i radości.

 

     Refren: Radość smutek złość i strach.

Tyle uczuć mieszka w Nas.

To emocje Nasze są, które wyjść na zewnątrz chcą.

 

 

8. Zabawy w rozpoznawanie emocji – ćwiczenia logopedyczne, dostępne w linku:

 https://www.youtube.com/watch?v=8EerpqhmaPg

 

 

8. Bajka dla dzieci po polsku o emocjach, dostępne w linku:

https://www.youtube.com/watch?v=TcLK9ZBUsDs

 

Rodzice!

 Porozmawiajcie  z dzieckiem o uczuciach, jakie zna, jakie są przyjemne, a jakie nieprzyjemne i w jakich sytuacjach je można odczuwać.

 

 

Dorysuj emocje.!