Dzieci 5 letnie

Propozycje do pracy z dzieckiem w domu.

Temat kompleksowy;    Majowa łąka

 

20.05 – środa

 

1.Odgłosy na łące – zabawa dźwiękonaśladowcza.

A teraz ćwiczymy buzie. Naśladujcie wyraźnie odgłosy z wiersza:

 

Na łąkę idą dzieci – tup, tup, tup.

Wysoko motyl leci – fru, fru, fru.

Pszczółka nektar zbiera – bzy, bzy, bzy.

Gąsienica listek zżera – mniam, mniam, mniam.

Pasikonik podskakuje żwawo – hop, hop, hop.

Biedronka wszystkim bije brawo – klap, klap, klap.

 

 2. Kształtowanie zdolności improwizacji ruchowej

 

 „Wiosną rozkwitają kwiaty”

Rodzic  prosi, aby dziecko  usiadło na „łące” i mówi: „Wraz z nadejściem wiosny, pięknie zazieleniła się trawa, ale jest trochę smutno, bo nie wyrosły jeszcze – kto powie co? – KWIATY. Więc musimy sprawić, by wyrosły. Pochylcie główki, zróbcie nad główkami z rączek pąki. Ja teraz będę spacerować po łące i budzić kwiaty. Gdy dostaniecie do ręki kwiatek to znaczy, że zakwitł, wstajecie wtedy i tańczycie dowolnie do muzyki.

 

 

  „Wiosenny wietrzyk"

Rodzic prosi, aby dziecko swoje kwiaty rozłożyło na „łące” i mówi: „będziecie teraz wiosennym wiaterkiem, proszę złapać lekko za koniuszek materiału (łąki) i lekko unieść w górę. Gdy usłyszycie spokojną muzykę, stoicie w miejscu i lekko poruszacie materiałem, aby kwiatuszki lekko podskakiwały, gdy usłyszycie szybką , głośną muzykę – będziecie poruszać mocniej, aby kwiatki podskakiwały troszkę wyżej.

 

 

3. Mała biedroneczka -osłuchanie ze słowami i melodią piosenki.

Piosenka dostępna w linku:   https://www.youtube.com/watch?v=BeLMx4273_E

                                                                                                                         

1. Mała Biedroneczka 7 kropek miała,
Na zielonej łące wesoło fruwała.
Złapał ją pajączek w swoją pajęczynę
uratuję Cię Biedronko, a ty mi coś przynieś.

Ref. Biedroneczko leć do nieba, przynieś mi kawałek chleba.
        Biedroneczko leć do nieba.

2. Mała Biedroneczka 7 kropek miała,                                      
Na zielonej łące wesoło fruwała.
Złapał ją wróbelek niesie tę kruszynę ;
uratuję Cię Biedronko, a ty mi coś przynieś.

Ref. Biedroneczko leć do nieba….,


3. Mała Biedroneczka 7 kropek miała,
Na zielonej łące wesoło fruwała.
Złapała ją żaba i po wodzie płynie
uratuję Cię Biedronko, a ty mi coś przynieś.

Ref. Biedroneczko leć do nieba…

4. Omówienie treści piosenki.  Proszę porozmawiać z dzieckiem na temat wysłuchanego utworu:

- Gdzie latała mała biedroneczka?

- Jakie zwierzęta spotkała na łące?

- Co powiedziało jej każde zwierzątko?

 

 

5. Poruszajcie się - gimnastyka przedszkolaka

https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo

 

6. Zabawy plastyczne; ozdabianie dowolnym materiałem plastycznym.

 

 „Łąka "  -  namaluj paluszkami zamoczonymi w farbie  lub tuszu kolorowe kwiaty, skrzydła motylkom i resztę gąsienicy.

 

„MALUJBAJKA Biedronki na łące, maluj i słuchaj bajeczki, malowanie krok po kroku nie tylko dla dzieci”  https://www.youtube.com/watch?v=wTp1XvCSwsY

 

Łąka w maju – wycieczka na łąkę, połączona z zabawami badawczymi.

Rodzic zapoznaje dziecko z celem wycieczki. Pokazuje album zawierający zdjęcia roślin i zwierząt, które można spotkać na łące, i informacje o nich. Pokazuje pozostałe rzeczy, które zabierze na łąkę.

Określanie kolorów na łące w maju. Dziecko przygląda się łące. Zastanawia się, jakiego koloru jest na niej najwięcej. Opisuje wrażenia, jakie budzi w nim widok łąki. Rodzic wykonuje zdjęcia. (aparat)

Obserwowanie kwiatów na łące. Rozpoznawanie i nazywanie znanych dziecku gatunków. (Lupy lub szkła powiększające). Dziecko spacerują po łące. Obserwuje przez lupę rosnące na niej kwiaty. Nazywa znane gatunki. Wącha je. Opisują swoje wrażenia. Pyta rodzica o nieznane mu rośliny. Wspólnie poszukują ich w albumie. Rodzic czyta ciekawostki na temat wybranych przez dziecko roślin. Wykonuje zdjęcia wybranym kwiatom.

Poszukiwanie na łące stokrotki, koniczyny i złocienia. (Zdjęcia przedstawiające stokrotkę, koniczynę i złocień polny). Rodzic wręcza dziecku zdjęcia kwiatów: stokrotkę, koniczynę lub złocień polny. Zapoznaje dziecko z ich nazwami. Zachęca do poszukiwania tych kwiatów na łące i dokładnych obserwacji. Prosi, aby dziecko zebrało po kilka kwiatów do domowego kącika przyrody. Po zakończeniu zadania wspólnie siadają na kocach.

Obserwowanie życia na łące. Dziecko obserwuje za pomocą lupy lub szkła powiększającego zwierzęta, które żyją na łące (np.: mrówkę, biedronkę, motyla, ślimaka). Opisuje ich wygląd, zauważone cechy, np. kształt i kolory muszli ślimaków, kolory skrzydeł motyli, liczbę kropek na pancerzyku biedronki. Odnajduj i wskazuje miejsca, w których poszczególnych zwierząt jest najwięcej, np. na jakim kolorze kwiatów najczęściej siadają pszczoły lub motyle, gdzie jest najwięcej ślimaków. Rodzic wykonuje zdjęcia wybranym przez dzieci zwierzętom.

Słuchanie odgłosów dochodzących z łąki. Dziecko kładzie się na kocu, zamykają oczy i wsłuchuję się w odgłosy dochodzące z łąki. Rozpoznaje i nazywa dźwięki. Opisuje swoje wrażenia słuchowe.

 

.  Majowa łąkamalowanie na mokrym kleju.

Dla każdego dziecka biała kartka z bloku technicznego, płynny klej, pędzelek, farby plakatowe (jeśli są gęste, dobrze je rozcieńczyć wodą). Rodzic prosi, aby dziecko przypomniało sobie, jak wyglądała łąka, którą widziało na wycieczce. Dziecko opisuję swoje wrażenia. Wymienia kolory, jakich dostrzegło na łące najwięcej. Rodzic proponuje namalowanie tej samej łąki za pomocą techniki malowanie na mokrym kleju. Dziecko pokrywa sztywną kartkę płynnym klejem. Następnie maluje farbami na mokrym podkładzie, palcami lub pędzlem. Stara się odtworzyć taki koloryt łąki, jaki zapamiętało z wycieczki. Po zakończeniu zadania odkłada prace do wyschnięcia.

 

Spacer biedronki"- masaż relaksacyjny na plecach. Można się z tym wierszykiem pobawić w masowanie pleców. Taki relaks wszystkim dobrze zrobi.

 

Biedroneczka mała po trawie biegała  - delikatnie poruszaj palcami w różnych kierunkach,
Nóżkami tupała  - naprzemiennie uderzaj w plecy otwartymi dłońmi,
rączkami machała  - masuj je obiema rękami,
Potem się ślizgała  - przesuwaj zewnętrzną stroną dłoni do góry,
do góry i w dół  - wewnętrzną w dół,
W kółko się kręciła  - rysuj rękami koła w przeciwnych kierunkach,
i piłką bawiła  - delikatnie uderzaj pięściami,
Gdy deszcz zaczął padać  -stukaj palcami wskazującymi z góry na dół,
pod listkiem się skryła  - rysuj obiema rękami kształt liścia,
i bardzo zmęczona spać się położyła - przesuwaj złączone dłonie w jedną i w drugą stronę.

 

Zabawa matematyczna; Policz kropki, połącz  z cyfrą i pokoloruj biedronki.                                                                        

                                                                         Życzę miłej zabawy,  moc zdrówka i pozytywnej energii.

 

Wersja .docx