Dzieci 6 – letnie

Materiały do pracy z dzieckiem w domu

Temat kompleksowy: Dzieci świata

  

25.05.20 – poniedziałek

 

  

 

1.Piosenka o prawach dziecka – wysłuchanie piosenki,

https://www.youtube.com/watch?v=Mudintn3BM4

 

Mam prawo żyć
Mam prawo być sobą
Czuć się bezpiecznie, wolną być osobą.
Mam prawo kochać i kochanym być
Nie można mnie krzywdzić, poniżać i bić.

 

Dziecka prawa poważna sprawa
Dziecka prawa to nie zabawa

 

Mogę się śmiać
Może się dziać pięknie
Pragnę być zdrowy, rosnąć w swoim tempie.
Mam prawo wybrać sam przyjaciół swych
Nie można mnie zmuszać do uczynków złych.

 

Mam prawo śnić
Mam prawo być inny
Mogę być słabszy lecz nie czuć się winny.
Mam prawo śpiewać głośno kiedy chcę
Mam prawo płakać cicho, gdy mi źle.

 

2.Rozmowa na temat praw dziecka -Konwencja Praw Dziecka

  

Proszę dokładnie omówić z dzieckiem każdy punkt.

Konwencja Praw Dziecka chroni wszystkie osoby poniżej osiemnastego roku życia, opiera się na czterech podstawowych zasadach:

• dzieci nie wolno dyskryminować ze względu na rasę, kolor skóry, płeć, język, religię, pochodzenie narodowościowe, etniczne czy społeczne,

• dobro dziecka należy stawiać na pierwszym miejscu,

• dzieci mają prawo do rozwoju we wszystkich aspektach swego życia (rozwój fizyczny, społeczny, duchowy, psychologiczny),

• dzieci powinny mieć zapewnione uczestnictwo w decyzjach dotyczących ich życia.

3. Zabawa z elementem metody Dennisona – „Prawda – fałsz”.

Dzieci po wysłuchaniu zdań określają czy treść w nich zawarta jest prawdziwa, czy fałszywa

Rodzic wymyśla zdania, mówi, a dziecko określa, czy jest to prawda, czy fałsz

Np.:

Nikt nie może mnie zmuszać do robienia złych rzeczy.

Mogę zmusić kolegę, żeby grał ze mną w piłkę.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić.

Mogę bawić się tylko z kolegami, które wybierze (imię dziecka)

 

itd….

 

4. „Nasze prawa” – praca plastyczna.

Narysuj obrazek, który będzie pokazywał, jakie prawa dzieci są dla Ciebie najważniejsze.

5. „Prawa i obowiązki” – praca z KZ 74–75.

Dzieci przyglądają się ilustracjom na s.74, opowiadają, co widzą na zdjęciach i jakie prawa dziecka ilustrują te zdjęcia. Następnie omawiają zdjęcia na s. 75. Dzieci łączą zdjęcia w pary przedstawiające prawa i obowiązki dzieci:

- prawo do zabawy – obowiązek sprzątania po zabawie;

- prawo do opieki lekarskiej – obowiązek dbania o własne zdrowie;

- prawo do życia w rodzinie – obowiązek dzielenia się z najbliższymi, troska o nich;

- prawo do nauki – odpowiedzialność za własną wiedzę.

 

6. Praca z KP4.29a – dopasowywanie treści przeczytanej przez rodzica do obrazka.

 

Powodzenia. Pozdrawiam.

 

Wersja .doc